Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1865-10-06 / 1. szám

a mindennapi tapasztalás sajnosan iga­zolja, hogy a szülők, kiket kétségkívül és főleg illet a nevelői tiszt, igen keve­set vagy épen mit sem törődnek gyerme­keik maguk viseletével. „Szerencsés azon tanító, kinek ta­nodáját oly gyermekek látogatják, kik már a szülői házban jó nevelésben ré­szesültek. Azonban hány ilyen tanító van? Némely szülőnél az elfoglalt­ság nem engedi, hogy e szent kötel­mét teljesítse; másoknál fájdalom, az akarat hiányzik; majd ismét mások­nál, elég sajnos, hiányzik a szüksé­ges ismeret, azért a tanodának kell a házi nevelést pótolnia, részént a hi­bákat javítania,“ mond a „Neveléstan.“ De ezen szabálynak teljes sikerrel csak úgy felelhet meg a tanító, ha a gyerme­kekre az iskolán kívül is felügyel, mint­hogy a gyermekek a napnak nagyobb ré­szét a tanodán kívül töltik. Azért ha a tanítónak igazán szívén fekszik azok jó nevelése, bizonyára kötelességének is­merendi a felügyelést az iskola falain kívül is. Igen fájdalmasan kell szemlélni, hogy az iskolás gyermekek, mihelyt a tanodát elhagyják, még szüleik hajléká­ban is, olykép­viselik magukat, mintha a tanodában a rendre s Hiedelemre soha sem taníttatnának; mintha a jó viselet­ és szerény magatartásra szóló kötelesség csak a tanoda falai közé volna szorítva! sőt a gyermekek utczahosszat garázdál­kodnak, szüleik tudtával vagy anélkül eljárnak a mezőre, erdőre, szőlőbe, pin­­czébe stb., hol ezer alkalom nyílik a go­noszságra; mi több, a korcsmákban is, vagy ezek tőközelében órákon át szem­­füleskednek és igy a sok roszat, mit ott látnak, hallanak, magukba szívják, sziveikben meggyökereztetik. Innen van aztán, hogy az iskola oly csekély ered­ményt képes fölmutatni a jó magaviselet mezején. E részben föl kell említenünk, miszerint a szülői hanyagság sok helyütt annyira megy, hogy még kisebb gyer­mekeiket sem tartóztatják vissza az éj­jeli lármás csatangolásoktól, figyelembe nem vévén azt, hogy ez mind a testre, mind a lélekre mennyire ártalmas! Mindezt tagadni nem lehet és azért a nevelészetben elül fölállítandónak hisz­­szük. Felügyelet nélkül soha sem kell hagyni a növendéket. Ugyanis: a gyermeki szív olyan mint a kert, mely ha kellőn nem miveltetik, ha­­szonvehetlen, többször káros növénye­ket terem: a gyermeki szív illő felügye­let hiányában parlaggá lesz, csakis az erkölcstelenség befogadására alkalmas. Ellenkező esetben, ha a gyermeki szív kiképeztetik, székhelyévé lesz a jó er­kölcsöknek és a legszebb erényvirágokat termi meg hasonlón azon kerthez, mely fölött folytonosan gondos ápoló kéz őr­ködik. Idomítani kell tehát a gyermeki szivet: csöpögtessük abba az erények szeretetét és irtsuk ki belőle a rosznak buján csírázó magvát. Az alázatosság, engedelmesség, rend s tisztaságszeretet, takarékosság és munkásság erényét ked­­veltessük meg vele, hogy ily alapokon nyugodjék annak erkölcsi élete. Ily irányban hatva s gondosan felügyelve mindenütt, bizonyára czért érendünk. Igen, felügyelni kell a gyermekre a tanodán kívül is és pedig a tanítónak áll ez tisztében, mint valláserkölcsi ne­velőnek ; mert csakis ő képes a szülők és több helyütt a világi elöljárók hanyag­ságát e részben pótolni. De már most azon kérdés merül föl: hogyan történjék e felügyelés és mennyire terjedhet az ? Ezen kötelmének megfelelni töre­kedvén a tanító, nem szükséges rendsze­resen bizonyos időt és órát kitűzni ma­gának és ezeket a felügyeletre szentelni; a mindennapi élet több jó alkalmat szol­gáltat erre. Midőn például saját gazda­ságát megy megtekinteni, rendezni, úgy alkalmazza útját, hogy a gyermekeket mulatságaik, játékaik közt megtekintse, azokat mintegy véletlenül meglepje s együtt találván őket, különösen a jám­❖ 3

Next