Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-04-20 / 29. szám

Pécs, april. 20. 1866. 29. szám. Második évfolyam. Kalauz a nevelés és oktatás terén. Előfizetési föltételek: Megjelenik e kath. hetiköz- Szerkesztői lakás: egész évre 4 fr., félévre 2 fr. lény minden pénteken, a püspöki könyvtárépületben. Milyen nálunk a házi nevelés s milyennek kellene lennie ? Ha valamikor, korunkban is,­­ ha valahol, a nevelészet terén merül fel azon sajnos tapasztalat, hogy a gya­korlat az elmélettől elüt. Egész könyv­tárakat mutat fel jelenünk a nevelé­­szeti munkákból, melyekben a gyakor­latilag nem érvényesített legegészsé­­gesb nézetek mintegy csak azért lát­szanak összegyűjtve lenni, hogy az e­­nyészet elől megóvassanak az utókor számára, mely tán több fogékonyság­gal bizand azoknak méltánylására. „A mai fiatalság nem olyan, mint a régi“, sokszor hallhatjuk éltesb em­berektől , s miért nem olyan ? mert ne­velése van elhibázva. Feltéve s tudva is, hogy „Kalauz“ - unk szépszámú olvasói közt honunk ifjú hölgyei mellett az anyák is népesen képvi­­selvék, legyen szabad az imént tisztelettel említettek utóbbiaihoz néhány megszívle­lendő szót az elkényeztetett házi nevelés­ről intéznünk, mert csekély véleményünk szerint a mai nevelés fölötti méltó pa­nasz csakis az elhibázott házi nevelé­sen fenekült, valamint annak javulása-­­­ban bírja orvosságát is. Midőn mi a rosz nevelést mint okozatot a házi nevelésre mint okra viszszük vissza, korántsem tagadjuk a tisztes kivételeket, melyekkel azonban, mint a mai nevelészet kopár mezején egymástól, f­arom­ messze eső várok­­kal találko­z­ik csak a figyelő. Valami Лапу cselekménye szá­mítás alá­­ esik, ha az sza­bad akarati eredt- ez egy erkölcs­­tani elv , тех­ mellé a józan ész is szavaz. Akaratunk a roszra hajlandóbb mint a jóra, amit sz. hitünk az eredeti bűn egyik következményéül állít, mit kézzelfoghatólag igazol a tapasztalat is, minthogy sokkal nagyobb mérvűnek látjuk a gyarlóságot a tökélynél. — Akaratunk tehát mind a roszra, mind a jóra hajlandó,— eltekintve amannak nagyobb s emennek kisebb fokától, a­­karatunkat semlegesnek mondhatjuk annyiban, amennyiben a roszra is, a jóra is fogékony, azaz a roszat is, a jót is gyakorolja, a roszat is, a jót is elmulasztja. Hogy akaratunk az ily fo­­galmú semlegességből kibontakozzék, a nevelés segédkezését kell igénybe ven­nünk, mert csak a nevelt embernek tettei képezhetik a betudás tárgyát. Ezen állításunk ellenében netán fel­merülhető ellenvetésre, hogy a neve­letlen ember bűnesetei vagyis az állam büntető szabályaival ellenkező szabad külső cselekvényei sem kerülik el a büntetést vagyis azoknak a fenálló jog­szabályok szerint bíróságilag elhatáro­zott megtorlását, egyelőre is azt vála­szoljuk, hogy amaz állításunkat az er­kölcstan s nem az észjog alapjáról mond­tuk ki, mert habár mind az erkölcs-

Next