Kalauz, 1866. október - 1867. szeptember (3. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-14 / 15. szám

114 az egyház joga s kötelessége s ez azt gyakor­latba is veszi, midőn a született kis gyermeket a szent keresztségben anyai szerető karjai­ba öleli. Az állam e jogokat tartozik figyelembe venni s az iskolák körüli ügyvezetést közös egyet­értéssel intézni; mert csak igy lehet, mindegyik szükségleteit kielégítni, mindegyik szellemének megfelelni. Az állam joga az iskolák közül csak arra terjed, hogy leendő polgáraitól bizonyos mű­veltségi fokot követelhessen s minden olyat, mi az állam lét­alapját veszélyeztetné, az iskolák­ból távol tartson. Melynél fogva van joga, sőt kötelessége, a módokról, melyek által ez elér­hető, gondoskodni, p. o. van joga, ahol szükség, iskolákat alapítani, azokban a tanítók képességé­ről s az iskolában dívó elvek milyenségéről ma­gának tudomást szerezni. De hogy tulajdonkép, mily szellem lengje át az iskolát, azt az egyház elvei s a szülők lelkismerete fogja meghatározni és az iskola szellemét a szülők lelkismeretével, az egyház elveivel ellentétbe helyezni, csak azért, hogy így az iskolát a kormányférfiak ízléséhez idomítandó politikai intézetté alakíthassuk—mint a bajor főpapság is 1850-iki küzdelmeiben ki­mondta— nem szabad. Hanem nemde a katholikusok iskolái eddig is a kormány kezei közt voltak? ... Dehogy voltak, az az hogy voltak is,nem is. Ha a modern gondolkodás szerént fölállított el­vet tekintjük, nem voltak iskoláink eddig sem az állam kezében! Mert minden iskolánál ott volt s van az egyházmegyei felügyelő, mely az iskolák­ban az egyház elvei megőrzésére figyel, ott a biz­tosítás, hogy tanár vagy tanító nem lesz, ki ellen az egyház kifogást tesz. Hanem ha a kath. alapokon nyugvó magyar kormányt értjük, iskoláink némikép csakugyan a kormány kezeiben voltak, amennyiben a kath. el­vek alapján evvel egyetértőleg igazgattalak; mert a kath. egyház elve mindig az volt, hogy ha valamely kormányban bizhatott, annak a termé­szeti rendben hívei közül minden lehető befolyást adott s csak ott szakított, hol az állam nemcsak hogy semmi garantiát sem nyújtott, hanem még ellenségkép támadott. Ily szellemben beszél a nagynevű mainzi püspök Ketteler is : „Bármeny­nyire kívánatosnak látszik is egy részről, hogy az egyház a lelkismereti szabadság, a jog és tudo­mány érdekében, néhány önalapította tanintézet­tel bírjon, mégis az­ állami és egyházi tanodák­nak elkülönítését másrészről igen veszélyesnek kell tartani, és ez elkülönítés az állam és egyház között támadó visszavonás jelett volna tekinten­dő, ami minden körülmény között Isten akarata ellen és ép azért veszélyteljes hatású lenne. — Inkább azon elvnek vagyunk pártolói, miszerint a tanodák nagyobb része s főleg a néptanodák, a család, állam és egyház közös intézetei legyenek, és hogy a fönálló viszonyoknak jóakaró fölfogása mellett mind e három intézménynek érdekei ily közös tanodákban könnyen összeegyeztethetők, úgy de az­t mondja czikkiró uz­­án, hogy hisz az iskola körüli három tényező közöl az egyiknek— a családnak jogát maga az egyház is megsérti, midőn a kath. ifjat református tanodába járni nem engedi, ennélfogva az egyház az ő jogának tisz­teletben tartását sem oly igen nagyon követelheti. Jó, de az egyház azon eljárásával a család jogát épenséggel nem sérti, ugyannyira, hogy még inkább őrzi, védelmezi. A gyermeknek joga van szüleitől követelni, hogy ha már Isten utántest­ületét megadták, lelki életétől meg ne foszszák, neki az állásához mért nevelést megadják, ezt pedig kath. ifjak protes­táns tanintézeteken elnyerni soha nem fogják. In­nét, midőn az egyház ezt tiltja, a szülők jogát nem bántja, hanem őket csak kötelességökre sarkalja s a jogtalanság elkövetésétől óvja. Czikkiró az iskolák költségeinek az állam által leendő födözését emlegeti, de ebből csupán a katholikus iskolákhoz való jogát az államnak soha sem fogja kihozhatni; mert az 1848-iki XX. t. sz. 3. §. minden vallásfelekezet iskolai költsé­geit az államra rója, minél fogva—ha ez anyagi segélyezés nem kötelesség volna, hanem az isko­lák elfoglalására jogot adna, ezt nemcsak a mi iskoláinkra, hanem minden vallásfelekezet isko­láira megadná, sőt a mienkre legkevésbbé adna, mivel a jogalap—a költség­ is a mi iskoláinkra— levon nekünk magunknak is szép alapítványaink —legkevesebb volna. De lenne bármennyi, a kath. egyház az iskolák körüli jogát az állam által nyúj­tott segélyezésért soha föl nem adja, az anya leá­nyát, hogy dusabban táplálkozhassak, bordély­házba nem dobja. Példa Baden, hogy a kormány bizonyára kész volna az anyagi segélyezést meg­adni, csak ne vonakodnának a katholikusok is­koláikat az ő kezeire bízni. A protestánsok és keleti görögökről a czikk­író föltételezi, hogy ők az állam segélyezéséért is­koláikhoz­ jogaikat nem fogják föladni, a katho­­likusokról azonban azt véli, hogy ők majd csak meg fognak nyugodni. Hogy ha ez alatt azt érti, hogy a katholikus—mint ilyen—forradalmat nem fog csinálni, igaza van; mert a katholikus a­min nem változtathat, utójára is eltűri; de ha azt véli, hogy az elvet magát a katholikus kevésbbé védi, mint a protestáns, téved. Badenben a kormány minden iskolát magának akar, tehát a vesztfáli békét, mely az iskolákat a szabad vallás­gyakor­lat alkatrészének vallja, tiporja. A kis Badenben kilenczedfél­száz katholikus község már tavai til­takozását benyújtotta, holott a protestáns feleke­zet az állam törekvését agyonhallgatta, hallgatá­sával jóváhagyta, nemcsak, hanem még a kathio-

Next