Kalauz, 1867. október - 1868. szeptember (4. évfolyam, 1-49. szám)

1867-10-29 / 1. szám

sünk, hogy ez által — mint elleneink in­dokolatlanul szemünkre lobbantani nem késnek, hanem igen is serények — csak egy tanférfin előtt is az önállóság és sza-­­ had művelődés útját elzárni akarnék, hanem inkább ezekre minden alkalom­mal még serkenteni is fogjuk őket, szelle­mi és anyagi érdekeiket előmozdítani,meg­védeni, biztosítani tehetségünk szerint. S épen az ő érdekükben pártolni fog­juk a szab­a­d­ verse­n­y­t, a n­y­i­l­v­á­­nosságot, de egyúttal a felelőssé­get is. Szóval, szakközlönyünk a „Kalauz“ nyitva álland­ó népnevelés és tanügy minden ágának, melylyel csak hasznára lehetünk a tisztelt olvasó­közönségnek, mely napjainkban érdekeltségét tanúsítja a népnevelés és tanügy iránt, eléggé alig dicsérhető s korokra szóló áldozat­­készségével gyámolítván azokat. A kor szellemével fogunk haladni; a nevelés és tanügy vívmányai ismertek levélt előttünk, azok vezércsillagával tö­­rekvendünk­ előre s azért a jónak s üd­vösnek bizonyultakat nem csak nem ké­sünk elfogadni, hanem sietünk azokat meg is honosítani. Ezen nemes törekvésünkhöz Isten ál­dását és ügyfeleink s jóakaró barátaink közreműködését, pártfogását kérjük és cldju­k! A szerkesztő: Egyesüljünk. Haladást akarunk mi, mely az isteni hit világos­ságában járva, s a végh­etetlen jóságit isteni gond­viselésre építve, kötelességeink iránt bizton oktat és irányt ad, mely a viszontagságok közepett bá­torít és megnyugtat, mely kétségbe esni nem hagy az életben, s mennyei reményekkel tölti el a halál órájában a csüggedő lelket. Haynald L. kal. éra. 1. körleveléből. Megszülem­lik a szobrász lelkében az eszme, s a képzeletében lelki szemei előtt, lebegő esz­ményképet megtestesítendő, jól fölszerelt mű­helyébe lép : előtte fekszik az érzéketlen anyag, a durva, idomtalan kőtömeg, s e mesterkézzel kezelvén vésőjét, dolgozik, farag hosszan-hosz­­szan fáradatlanul, műértőleg kezelt vésője alatt lassan-lassan idomul a márvány­tömeg, egyen­­ként domborulnak ki a tagok, jellemzőleg hú­zódnak a vonások, s végre sok, igen sok fá­radság után a remekmű készen áll. A jellemző vonású arcz, a kissé redőzött homlok, a felnyílt­­ szemek, a szabályos orr, a mosolyra fesott ajak, és a domború mell s végre az idomzatos kezek és lábak bámulásra ragadják a szemlélőt, kinek csak az éltető lelket kell a remekműbe képzel­­­­nie, hogy arczát, mint gondolattükrét tekintse, szemeit nézésre, ajkát beszéd- és mosolyra, mellét pihegésre, kezeit munkára, hibáit já­rásra alkottaknak lenni felismerje. Uraim ! a haza erkölcsi testét ily műegész­­szé képezni a közoktatás és nevelés nehéz fela­data. A közoktatás és nevelés nehéz feladata a haza erkölcsi testét — az összes polgárzatot — oly müegészszé képezni, hogy annak minden egyes tagja­­— minden osztálya — mint ember és polgár, hivatása kötelmeit szentül teljesíteni képes is legyen, akarja is. Halhatatlan koszorús költőnk — Pétőfy — szoborhoz hasonlítá a hazát, mely fönállott egykor ég és föld között a dicsőség meredek béretének tetőpontján, hová bámulva nézett föl rá Európa, s meghajolt előtte, mert lenyomá a fél tisztelet, fél rettegés; földindulás támadt, mely megingatta a bérczőt, s a szobor le — a gyalázat posványába — zuhant; századokig hevert ott, mig földerült a szép kor, melyen a fertőből ki —­ a tisztára emeltük s mosogattuk bemocskolt tagjait, a férfi vérrel, az asszony könynyel, s már-már emelni kezdők a nagy béretre. Eddig tart a lángkeblü költő képzőime, ki e nagy munkában azok között küzdött és vérzett el, kiknek kiömlött dicső vére nem egy szennyfoltot mosott le a drága szoborról. A dúló vihar orkánal nőtt, s fél útról zu­­hinta vissza szobrunkat, mely zuhanás közben ismét elhomályosodott szent koronája, be­­mocskolód­ott teste, széttöredeztek, megcson­kultak tagjai, s igy hevert hosszú, hosszú éveken át. — Eljött az idő, ismét meg­nyilt az alkalom munkához fogni, kiegészíteni, megtisztítani s a dicsőség bérezére fölemelni a drága szobrot; ám nem vérrel és könynyel mint akkor, hanem a­­ tiszta h­onszeretet fényénél az értelmesség mes­­i ter­veséjével idomítva, a nevelés malasztjába mártott finom szövettel mosogatva, s a honfiúi áldozatkészség erős emeltyűjén emelgetve. Igen uraim! a közoktatás és nevelés fel­adata a haza erkölcsi testét ismét oly nagyszerű szoborrá képezni, melynek koroná­ja a király — a szomszéd csillagok közt tündököljék, feje a füg­getlen felelős kormány — az erény ез bölcső­­ség melegítő s világító sugarait lövelje szét, — melle­s dereka — a főúri és úri osztály — a szeretet árjától duzzadjon,­­ végre kezei, lá­bai — a kézműves és pór­osztály — se legye­nek a túlzott munkától elcsigázottak, a nyo­mortól összezsugorítottak, hanem legyenek e végtagok is ügyesek, izmosak és épek. A szobrásznak, hogy remekművet állíthas-

Next