Pécsi Lapok, 1868. október-december (2. évfolyam, 79-104. szám)

1868-12-03 / 97. szám

Pécs, II. Évfolyam, 97. szám. Deczember 3-án. 1868. Megjelen hetenkint két­szer , vasárnap és csü­törtökön. Előfizetési ár : helyben házhozh­ordással és vidékre egész évre 8 frt, fél évre 4 frt, V4 évre 2 frt. Bér­mente­tlen levelek nem fogadtatnak el. Szerkesztői szállás Nepomuk utcza 30. sz. POK POLITIKAI, SZÉPIRODALMI, GAZDÁSZATI S TUDOMÁNYOS H­ETILAP. HIRDETÉSEK ÁRA : Négyhasábos petit betűsír sorért egyszeri hirdetésnél 10 kr. 2-szerinél 7 kr. 3-mad és minden utóbbinál 4 kr. o. é. „Nyílt tér“ rovatban meg­jelenő minden petit sorér 14 kr. o. é. B é l­y e g d­í­j külön minden hirdetésért 30 kr. e. é. Kiad­ó­h­i­v­a­t­a­l Országút 5-dik szám. Siehe das eiendliche Geld; ein Blick drauf, und ist schon weggeblasen. (Ed) Korunk­­—­ értvén természetesen a magyart — az eszmék, vélemények, és indítvá­nyok záporának kora. Jele, hogy egy új nem­zetélet kora tavaszába lépünk, melynek h­asa­­dozó virágbimbói, ha azokat valami mérges szélbali fatum el nem tapossa, nem ugyan a mi, hanem legalább gyermekeink számára áldásos gyümölcsöket ígérni látszanak. Az uralgó eszmék rendszerint bizonyos devise-ekben nyernek legfőbb kifejezést, mely­nek életbe átültetése felett ugyan sokan gon­dolkodnak , de legtöbben csak lángolnak, sőt rajongnak azokért; pengetik a szebbnél szebb jeligéket anélkül, hogy egyszersmind annak megtestesítésére dolgoznának, vagy legalább azoknak, a­kik a nagy munkában fáradoz­nak, előmozditólag segédkezet nyújtanának. Sőt vannak agyafúrtak, kik a helyett, hogy valamit előre segítenének, csupa hányiveti szabadelvűségből hátrafelé tolják ugyanazon ügy szekerét. Az eszmék és vélemények nagy harczme­­zején az elősorokban leng egy zászló, melyre e jelige van írva: „né­pneve­­ és j­őj­ö­n el a te országod.“ E jelige hangzik uton-útfélen ezer és ezer ajakról. Tömérdek czikk hozta ezt már hom­lokán. Nem szükség a hirdető ajkakat moz­gató, vagy czikkeket gyártó agyakba bepil­lantanunk, látjuk az eredményből, hogy né­hány kevés hivatásos, és csendben gondolkodó főn, s szerény cselekvékeny kéz munkáján kívül a nagy többség részéről magáért a szent ügyért érdemileg vajmi kevés történik ! Sőt hányan vannak a jelige-harsogók között, kik azt is, mit néhány buzgó tanférfiu építeni igyekszik, az ő nagy bölcsességükben parali­­sálni törekesznek. Népnevelés jöjön el a te országod ! Nálunk majdnem minden ember leghan­gosabban pedig, kinek magának nagy szük­sége volna nevelésre ért a népneveléshez el­kezd a kegyteljes újakkal czirogató mamács­­kák és papácskáktól el a lábszijjal, vagy tisztele nyelével nevelő atyafiig;­ért min­denki a maga esze, módja — vagy épen hó­bortja szerint. Legtöbben azt hiszik, hogy ezt az eszmét is, mint sok mást csak czifra szavakkal kell kürtölni, ragyogó tervek keretébe öltöztetni, s azonnal itt lesz „országa“ mint valami deus ex machina. És ime a népnevelés országa nem akar jönni, sőt tán bizonyos jelenségek után ítélve azt lehetne mondani, hogy készülőben van tőlünk kereket oldani az a kevés is, ami van. E részben is, mint egyebekben, várunk mindent a kormánytól, és szidjuk a kormányt. Ez természetesen legkönyebb, összedugott kezekkel is megtehető. Bizony uraim, a népnevelés országáért, hogy eljőjön, tenni kell, és pedig sokat. Ten­ni és kevesebbet beszélni. Mindent ugyan egyszerre nem lehet, de apródonként hozzá kell fogni magunknak is, akkor aztán me­gyünk valamire. A népnevelés nem a minisz­teré, hanem a m­i d­o­l­g­u­n­k. Szép dictiók itt mit sem érnek. Hogy a népnevelés körül itt is, ott is sok hiba van, az kétségtelen. Sőt vannak e téren számtalan parlag sivatag helyek. Sokan a ba­jok főbb okának lenni mondják a néptanítók precarius helyzetét; rész,­­ sok helyen pedig épen nyomorúságos anyagi ellátását. Nem tagadom , ámbár tudom, hogy ezen kívül még sok mindenféle főbaj van, miknek a feneké­re kell nézni. De ezeket itt bonczolgatni nem czélom; tán lesz még erre is alkalom. Czélom ezúttal egyedül nálunk a néptanító urak anyagi helyzetére reflectálni, s kimutat­ni, hogy az e részben sűrűen emlegetett baj nálunk csakugyan meg van, és hogy Pécsett az ország egyik előkelő provin­­c­iális városában meg van , az nem valami szép dolog. Azt tudja mindenki, hogy a társadalom zömét tekintve, nagy részben a néptanítók alkotják szellemileg a jövőt. Tudja, elismeri mindenki, hogy gyermekeink tanodába kül­désével legdrágább kincseink bízvak a tanító urak kezére. S a­kikre e drága kincsek értékesbbé tételét bízzuk, azokat fizetjük egyenlő fokon a napszámosokkal. „Hohó“! kiált fel egynémely népnevelés­hez is érteni akaró polgártárs, ki gyermekét valószínűleg csak azért küldi iskolába, hogy míg munkára alkalmassá felkamaszodik, ott­hona ne lábatlankodjék. — „Nincs nálunk tanitó, kinek fizetése nem volna legalább 300 írt, ez pedig szép uniós fizetés, — tán sok is.“ Az ilyen polgártársnak természetesen Iná­ban beszél, vagy is az ember. Ha nem lesznek mégis sokan, s képviselőink mindenesetre, kik másképen gondolkodnak. Vannak nálunk néptanítók, kiknek évi fizetése 300 frt. Ebből az év minden napjára esik csak egy kicsike törtszámmal több mint 82 kr. szóval nyolczvankét krajezár. A tört­számokból eredő, s felszaporodó krajezárokat elteheti a szökő évek azon napjára, mely a 366-dik napot teszi ki.—És ugyan egy tanitó mit csinál naponta 82 krjával? Azt szintén tudja mindenki, hogy a tanitó urak is esznek, laknak valahol, ruházkodnak meg is beteged­hetnek, stb. Ha egészséges és naponkint há­romszor evett, s ezt, mert pénzbe kerül, kifi­zette, hogy mi marad meg az élet egyébb szükségletei fedezésére a 82 krból? én nem tudom. Csak azt értem, hogy ily anyagi kö­rülmények között egy tanítónak, kinek na­ponkint 90 —100—120 fes legnagyobb részt vásott gyermek nevelése és tanításával kell vesződni, mert tetszett a sorsnak őt ezen pá­lyára sodorni, hacsak nem valami áldott könnyűvérű, s vig kedélyű ember, egyik napja úgy mint a másik, gonddal kezdődik, és bú­val végződik. Legfeljebb azon philosoph gon­dolattal vigasztalhatja magát: bonum és ni­hil habere. Ez pedig vajmi fanyar vigasztalás! Van még egy vigasztalás, az írás szavai: kik másokat oktatnak, tündökölni fognak mint az ég csillagai. — Gyönyörű képletes vigasszavak! de a tanító ezeknek csak akkor veszi szellemi hasznát, ha már túl van a ha­landó élet korlátain. Tovább nem fejtegetem e thémát, mert nem mulattató. Hisszük, hogy képviselő tes­tületünk és tanácsunk legközelebb meg fogja ragadni az alkalmat, hogy megmentsen ben­nünket attól a nem akarom megmondani mi­lyen tudattól, miszerint Pécs sz. kir. város­ban vannak tanítók, kiket a kapások nap­számával 82 krral fizetünk, még pedig bor nélkül. Ismét a kath. autonómiáról. Valamint az emberi testben, a szívnek erősebb lüktetései a többi tagokban is érezhető hatást idéz­nek elő: úgy kell, hogy a fővárosi sajtót élénkebben foglalkoztató tárgyak iránt, a vidéken is nagyobb fokú érdeklődés mutatkozzék. Kevés tárgyat találunk pedig, melyről fővárosi napi sajtónk—különösen annak bizonyos része élén­kebben vitatkozott volna, mint a kath. autonómiá­ról; szükségesnek találjuk azért azt e lapokban is, minél többször szóba hozni, már csak azért is, hogy nálunk is minél nagyobb érdeklődést keltsünk és mutassunk e nagy jelentőségű tárgy iránt. A kath. autonómia eszméjé­ben foglaltatik a 48-ki XX. t. sz. azon szavaiban, melyekkel a vallásfeleke­zetek egyenjogúsága kimondatott. Ez tehát oly jog, melyet a törvény biztosított a katholikusok számára, s melynek megtestesülése protestáns hazánkfiait is annyiban érdekli, a­mennyiben ezentúl, vallási sza­badságuk megvédésében a katholikusok szövetségé­re is számolhatnak. Mert az egyenjogúság elvénél fogva, vagy minden vallásfelekezet egyenlő szabad­ságot élvezene saját körében, vagy mindnyájan egyenlő mértékben osztoznak az elnyomatásban, a szolgaságban. S ha a tapasztalás arra tanttá a népeket, hogy egymássali solidaritásban keressék szabadságuk biz­tosítását — mely alapon kivonták a magyarok az osztrák tartományok számára is az alkotmány meg­adását — miért ne helyeznék vallási függetlenségün­ket is hazánk összes vallásfelekezeteinek közös ol­talma alá? A vallási függetlenség csak akkor hatna zavaró­lag a közbékére, ha csak egyik vallásfelekezet aján­­dékoztatnék meg vele előjog gyanánt; a­mint azon­ban mindnyájuknak egyenlő mértékben megadatik, meg van szüntetve az ok a féltékenység és békét­lenségre. Miután pedig protestáns hazánkfiai a kormánytól függetlenül rendelkeznek egyházi és iskolai alapít­ványaik és ügyeik felett, egyedül felügyeleti jogot engedve e tekintetben a kormánynak, ugyanazon jo­got követelhetik maguk számára a katholikusok is. S miután az oct. 1-én Pesten tartott vegyes ta­­nácskozmányban, Deák Ferencz indítványa folytán határozatta lön, miszerint a magyar püspöki kar mindenek előtt oly választási módozatot állapítson meg, melynek alapján a rom. kath. vallást követő egyházi és világi honpolgárok meghatározott számú képviselőket választhassanak — igen czélszerűnek találnék, ha a nm. püspöki kar azon időközt felhasz­nálná, mely a legközelebb bezárandó országgyűlés után kínálkozik, miután az ügy sürgőssége halasz­tást nem szenvedhet. S hogy a megválasztandó egyének, egyháziak és világiak, küldőik nézetei iránt tájékozhassák magu­kat, előleges tanácskozmányok tartathatnának a me­gye központjában. Ki ne tudná, hogy a szélsőbal komoly ellenvetés gyanánt hozta fel ama ürügyet, miszerint a jelenlegi képviselők az 1867-ki törvények megalkotásánál el­lenkezésbe jöttek küldőik véleményével, s ennek ki­kerülése végett, ily nagy horderejű kérdések eldön­tése előtt — minő a kiegyezkedés — a küldők újra meg lettek volna kérdezendők? Bármily gyarló s alaptalannak tartjuk is ezen állí­tást még ennek is elejét szeretnők venni az által, hogy szabad befolyást engedjünk a vélemények nyilvánu­­lásának, a közös tanácskozások által. Ez megtörténhetik ugyan a sajtó által is, de emel­lett az is igaz marad, hogy alkotmányos országban igen nagy súlyt szoktak fektetni a szabad egyesülési és tanácskozási jogra, s e kettőben látják a szabad in­tézmények palládiumát. Különösen a magyarról or­szágvilág tudja, hogy ha nem volt alkalma nyilat­kozni s magát eléggé kibeszélni valamely fontos tárgy fölött, akkor azután kész az elégületlenség meg a protestatio habár magában véve a legüdvö­­sebb volna is, a­mi ellen az íntéztetik. .. . Azért a sajtó nyilatkozatai mellett tanácskozzunk is, hogy alkalom adatván a közvélemény nyilvánu­­lásának, mennyire lehetséges, közmegelégedésre ol­­dathassék meg e nagy fontosságú kérdés. R. 4 . foil . Pü­sp. Szt.-Erzsébet 1868 évi nov. hó 24-én. Tettes Baranyavármegye f. é. October hó 15-én s folytatólag tartott bizottmányi közgyűlés jegyző­­könyvi kivonata szerint a megye részéről azon indít-

Next