Postaügyi Értesítő, 1965 (1-52. szám)

1965-01-23 / 4. szám

18 U. szám .) A közhasználatú autóközlekedési és célfu­varozási vállalatok (mező- és erdőgazdaság) gép­­járművezetői normán alapuló teljesítménybérrend­szerben is foglalkoztathatók. A teljesítménybére­zés szabályait a miniszter, valamint az illetékes szakszervezet — a munkaügyi miniszterrel, a köz­lekedés- és postaügyi miniszterrel, a pénzügymi­niszterrel, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben — állapítja meg. b) Túlmunka, heti pihenő- és munkaszüneti napon végzett munka díjazása 10. A túlmunka idejére (3. pont) a gépjármű­vezetőt (a havi alapbére 210-ed részének alapulvé­telével számított) pótlék nélküli munkabér, a sze­mélygépjárművezetőt pedig túlóraátalány illeti meg. 11. a) A személygépkocsivezető túlóra átalá­nya a rendszeresen végzett túlmunka alapulvételé­vel a következő: havi 210—250 óráig (0—40 túlóráig) 0—250 Ft, havi 251—270 óráig (41—60 túlóráig) 210—370 Ft, havi 271—290 óráig (61—80 túlóráig) 320—500 Ft, havi 291—310 óráig (81—100 túlóráig) 420—600 Ft, A túlóraátalányt tovább bontani vagy 600 Ft-nál magasabb összegben megállapítani — a 12. b)—c) pontban foglalt esettől eltekintve — nem szabad. b) Az átalány a megjelölt határok között meg­állapítható: — a várható munkaidő figyelembevételével egy összegben havonta, illetőleg hosszabb időre szólóan is, vagy — a havonta ténylegesen teljesített munkaidő alapján. 12. a) A vállalat felügyeleti szerve rendeli el a 11. b) pontban foglaltak egyikének kötelező al­kalmazását és határozza meg a kifizethető túlóra­átalány átlagos mértékét. Költségvetési szerveknél az átalány mértékét (a teljesíthető túlórák számá­val együtt) a pénzügyminiszter a költségvetés ke­retében határozza meg. VII. 12/a. A postai személygépjárműve­zetők túlóraátalányát a várható munkaidő fi­gyelembevételével egyösszegben hosszabb idő­re szólóan kell megállapítani. A túlóraátalány mértéke havi átlagban postaszinten az 500,—- Ft-ot nem haladhatja meg. A középfokú postaszerveknél a megálla­pított túlóraátalányok átlaga havi 480 Ft-nál magasabb nem lehet. Az átalány összegének módosítására álta­lában félévenként kerülhet sor. b) A posta területén fentiek szerinti túl­óraátalányt lehet megállapítani a csomagkéz­besítő, levélgyűjtő és járatos szolgálatban fog­lalkoztatott gépjárművezetők részére is. VII. 13. A túlóraátalány megállapításá­nál a gyakorlati éveket is figyelembe kell venni. Pl. azonos túlórahatár között maga­sabb átalányt kell megállapítani a 10—20 év közötti gyakorlati idővel rendelkező gépjár­művezető részére, mint a 0—5, vagy 5—10 évi gyakorlati idővel bíró gépjárművezetőnél. b) A járandósági gépjárművek [a — 56/1958. (X. 19.) Korm. számú rendelettel módosított — 8/1957. (I. 29.) Korm. számú rendelet 8. §-a] veze­tőinél a túlórák számát és a havi túlóraátalány mér­tékét a miniszter állapítja meg. c) A személy használathoz kötött személygép­járművek vezetői részére a miniszter — indokolt esetben — 800 Ft-ig terjedő túlóraátalányt álla­píthat meg. 13. Rendes szabadság esetén, ha annak időtar­tama a hét munkanapot meghaladja, túlóraátalány címén a megelőző három havi átalány egy hónapra eső átlagát kell fizetni. Ha pedig a szabadságnapok száma hét nap, vagy annál kevesebb, az adott hó­napra járó átalányt a ténylegesen teljesített mun­kaidő alapján kell megállapítani; nem kell utólagos elszámolást alkalmazni az esetben, ha a teljes hó­napra előzetesen megállapított átalány összege nem haladja meg az előző három hónap egy hónapra eső átlagát. VII. 14. Rendes szabadság esetén —füg­getlenül annak időtartamától — a személy­­gépjárművezetők (beleértve a csomagkézbe­sítő, levélgyűjtő és járatos szolgálatban foglal­koztatottakat is) túlóraátalányát csökkenteni nem kell. Ily esetben azonban a szabadság időtartamára járó bér kiszámításánál a túlóra­átalány arányos részét figyelembe venni nem szabad. 14. a) A gépjárművezetőnek heti pihenőnapon végzett munkájáért, ha helyette másik pihenőna­pot nem kapott — mivel az így teljesített órák a havi összes munkaidőbe beszámítanak (6. pont) — csak a 100%-os pótlék fizetendő. VII. 15. Példák az elszámolásra: A gépjárművezető egy hónapban összesen 250 órát dolgozott, melyből 240 órát munka­napokon, 10 órát pedig egy pihenőnapján tel­jesített, mely helyett más pihenőnapot nem kapott. Teher­gépjárművezető esetében a 210 órá­ra elszámolt alapbéren felül 40 túlórát (30 -f­­+ 10) pótlék nélküli alapbérrel s ezen felül még 10 órát a pihenőnapon végzett munkaórák 100 °­ C-os pótlékaként kell elszámolni. Személygépjárművezetőnél a 210 órára számfejtett alapbéren és a teljesített túlórák­nak megfelelő túlóraátalányon felül még 10 órát, a pihenőnapon végzett munka 100%-os pótlékaként alapbérrel kell elszámolni. b) A gépjárművezető havi alapbére a munka­szüneti nap díjazását magában foglalja (6. pont), ezért a munkaszüneti napon ténylegesen teljesített órákra részére csak pótlék nélküli alapórabért kell elszámolni. Ezeket az órákat a túlóradíjazásnál (10. pont) — a kétszeres elszámolás elkerülése vé­gett — figyelembe venni nem lehet.

Next