Szociálpolitikai Értesítő (1986/1)

II. Áttekintés a szociális munkás képzés elméleti és gyakorlati kérdéseiről - Ferge Zsuzsa: Vitaindító gondolatok a szociálpolitikai szakemberképzésről

123 a roppant komplex helyzetekben eligazodjanak és haté­konyan, sokféle eszközt felhasználva tudjanak segítsé­get nyújtani a családok érdekében való közbenjárástól a krízishelyzetekben való segítésig. Nem nagyon távoli az analógia, ha azt állítjuk, hogy a szociális szak­­szolgálatban a "szociális munkások" szerepe és belső tagolódása hasonló az orvösökéhez az egészségügyi szakszolgálatban. 5. A szociális szakszolgálat középszintű szakemberei. Mind a szociális intézményekben, mind a családsegítő szolgálatokban szükség van /meglehetősen nagy számban­ olyan dolgozókra, akik egy sor konkrét segítő munkát kulturáltan ellátnak - az anyahelyettesítést az anya betegsége esetén, gyermekfelügyeletet az otthonokban stb. Szerepük - továbbra is egészségügyi analógiával - az ápolónőkéhez hasonló­­a magyar helyzetet alapul véve. Külföldön ugyanis elkezdődött az ápolónők egy részének egyetemi képzése, de erről most gondolkodni sem érdemes./-6. A szociális szakszolgálat segéderői■ Egy sor szociá­lis feladathoz nem kell különleges, közép- vagy fel­sőfokú végzettség, csak néhány technika ismerete és kulturált emberi beállítottság szükséges. A "segéd­erők" jelentős hányada önkéntes társadalmi munkás vagy részfoglalkozású lehet. Szakemberképzés : különböző típusú szakembereknek eltérő típusú képzésre van szükségük, noha természetesen nem kell minden típusnak önálló képzés. A továbbiakban csak a lehetséges vagy kívánatos képzé­si szintekről, keretekről lesz szó, némi utalással a tartal­makra. A tantervek, anyagok részletes kidolgozása további - nem könnyű, legalább 1-2 évet igénylő - feladat. Valószínű­­leg szükség lesz egy állandó szakmai testületre is, amely a tanterveket egyezteti, a tananyagok szakmai színvonalát mint­egy garantálja.

Next