Szociálpolitikai Értesítő (1986/1)

II. Áttekintés a szociális munkás képzés elméleti és gyakorlati kérdéseiről - Ferge Zsuzsa: Vitaindító gondolatok a szociálpolitikai szakemberképzésről

Fordított sorrendben haladva: A 6. típus - segéderők, önkéntes társadalmi segítők - számára néhány hetes tanfolyamokat lenne célszerű szervezni. Erre is talán inkább valamilyen önértékelés és azonosságtudat kialakítása érdekében van szükség, mint "kiképzésükhöz". A megfelelő beállítottságot /kommunikációs készséget, toleran­ciát stb./ nem lehet rövid tanfolyamon megtanulni, legfeljebb tudatosítani lehet e vonások fontosságát azokban, akiknek a beállítottsága eleve nagyjából megfelelő. Ilyen tanfolyamokat szakképzett szociális munkások, pszichológusok, pszichopedagó­­gusok, szociálpedagógusok stb. tarthatnak. Természetesen el­képzelhető egy sor nem ennyire általános tartalmú, egyes konk­rét készségeket átadó tanfolyam is. Az 5. típus - középszintű szakemberek, szociális segítők, családsegítők - képzése új típusú szakközépiskolákban történ­hetne. Ennek a korábbi, megszüntetett gyermekfelügyelő-képzés­hez hasonló jellege lehetne. Felvethető - akár átmeneti, akár végleges megoldásként -, hogy a képzés kezdődjön meg az egész­ségügyi szakiskolákban, óvónőképzőkben. Ennek előnye lenne rö­vid távon, hogy a képzést rövid időn belül nagyobb anyagi ál­dozatok nélkül meg lehetne kezdeni. Két nagyobb probléma van. Az egyik az, hogy vajon valóban van-e erre kapacitás, nem menne-e a bővítés az alapirányú szakképzés rovására mennyisé­gileg? A másik: az, hogy nem fenyegetne-e - egészségügyi szak­iskola esetén - a szociális képzés "elmedikalizálása"? E má­sodik problémán könnyítene, ha az egészségügyi szakiskolák legalább egy része valóban szociális és egészségügyi szakközép­­iskolává válna, nevében és tanerőösszetételében egyaránt, to­vábbá ha azért lassan alakulnának önálló, alkalmasint valami­lyen szakirányú szociális szakközépiskolák /pl. gyermekfel­ügyelő képzés stb./. Hangsúlyozom, hogy a szociális "középkáder képzésnek" is feltétele az, hogy legyenek iskolában és, terepen oktatók. Je­lentős részük még kiképzendő. A 4■ típus - felsőfokon képzett szociális munkások - kép­zése elvileg önálló főiskolai és egyetemi képzés keretében

Next