Tolnai Világlapja, 1914. július-szeptember (14. évfolyam, 27–39. szám)

1914-08-23 / 34. szám

19­ ­ / indult meg: — minő lesz a tengeri Leviathánok össze­roppanása, ha egymásra­­ zúdul öt nagyhatalom flottája, —­­az angol és a német, a francia és az olasz meg mon­archiánk hajóhada, amelyeknek mindegyike tenger­alatti aknákkal és torpedókkal meg víz alatt járó hajók­kal dolgozik? . . . Hiába burkoljuk több arasznyi vastag acélpán­célba az óriási úszó erődöket, — hiába szereljük fel őket a legnehezebb ütegekkel, melyek minden ellen­séges golyóra még rettenetesebb lövedékkel válaszol­nak, — hiába bizzuk rá legbátrabb katonáinkra, a csata hevében onnan jöhet a pusztító, szinte el se hárítható csapás, ahol, bár sejtjük a veszélyt, mégse tudjuk elhárítani. Ha korlátjától a főgerendáig méteres vas­tag acél páncélba öltöztetjük is a büszke hajó­t, óriásokat, ezt a páncélt úgy tépheti darabokra a tor­­­pedó, mint a szárdiniás dobozt. És ennek a pusztítás­­­nak a lehetősége, mint irtózatos lidércnyomás, üli meg­­ a legbátrabb lelkeket is, mert a rettenetes pokolgép 7 kísértő réme, — még ha a­ torpedó el se találja is a­­ célját, — az éjjeli őrállás hosszú óráin keresztül elcsi­s­gázza a mindig résen álló parancsnok feszült idegeit és­­ állandó rettegésben tartja a legénységet. Így született m­eg a hulli incidens, midőn a balti tengeri orosz flotta,­­ a japán vizekre hajóztában, félóráig bombázta fényes­­ nappal a hulli angol halász­flottát, — abban a rém­látásban, hogy az angol halászhajók között japán tor­­­pedó-naszádok leselkednek rájuk!­­ A torpedók félelmetes hatalmának legmegrendí­í­tőbb példái a wei-hai-weji torpedótámadások voltak­­ a múlt század kilencvenes éveiben. A yalui ütközetben­­ megvert kínai haderő a fentemlített kikötőbe mene­­­kült. A japán torpedóh­ajók kora reggel, még korom­sötétben, saját kikötőjükben támadták meg a kínaia­kat. Az első hajnali támadás eredménye a „Ting-­­ Yuen" kínai cirkáló elsülyesztése volt; másnap éjjel a „Lay-Yuen" cirkálót sülyesztette el öt perc alatt egy torpedó, s ugyancsak így pusztult el a „Wei-Yuen" is,­­ melyet a kínaiak iskolahajónak használtak, é­s erre­­ a többi páncélos megadta magát. Cuba szigetén és a a Fülöp-szigetek mellett szintén oroszlánrész jutott a tor­­j­pedóknak a spanyol hajóhad megsemmisítésében, az­­ orosz-japán háborúban pedig a csemulpói véres csatá­­v­ban és a csuzimai tengerszorosban végeztek véres mim- hi­kát a szörnyű pokolgépek. It Pedig akkor még nem voltak meg a torpedók ha­­­­talmas segítő társai, a tenger alatti pusztítás rémes acélszörnyetegei — a víz alatt járó torpedónaszádok, a­melyek orozva alája férkőzhetnek a legóriásabb acél-­­ kolosszusnak is és közvetlen közelből vethetik reá a­­ torpedót . . . „Ha a legelső víz alatti naszád kü­zde- á­lemre fog indulni, — mondja Holland newyorki mér-­­ nök, — eddig m­ég soha nem látott csatának leszünk­­ tanúi. Mert a víz alatti naszád oly támadó fegyver,­­ amelyik ellen nincs védelem. Semmit sem küldhetünk­­ , a tenger alatt járó naszád elébe, h­ogy visszaverje, sőt , még hasonló társai sem tarthatják vissza. Mert viz alatt­­ nincsen világosság és ezért párbaj sem lehet. Viz alatti­­ támadások ellen tehát csak egyképen védhetik maguk­­­kat a hajók, a hogy elmenekülnek előle" ... / Az angol admiralitás ennek a Holland mérnöknek a víz alatti naszádját fogadta el mintának, némi változ­­h­­atással. A naszád 27 méter hosszú, szivar alakú és leg-­­ szélesebb átmérője 3,0 méter; bordái pontos acélköt­­­rök, egymástól 1/3 méter távolságra. Ameddig a viz a felszínén utazik, 160 lóerejű gazolín-motor hajtja, viz­eg alatt pedig 70 lóerejű villamos motor viszi előre órán­­y­ként 10—15 kilométer sebességgel; parancsnoki torv­á­nyát, mely fedélzetéről kiemelkedik, tí­z centiméter i­ s. Előző képünkön már a torpedó robbanásának hatását látjuk. Itt bemutatjuk a tengeralatti naszád keresztmetszetét, abban a pil­l­­anatban, amint kiveti a torpedót a dreadnought ellen, év naszád teljesen viz alatt van s belsejében lázasan dolgoznak a katonák.

Next