Tolnai Világlapja, 1918. április-június (18. évfolyam, 15–26. szám)

1918-05-04 / 18. szám

T^S) TOLNAI VI­LÁG LAPJA (X) n nagyobb tartományok legtöbbje idegen uralkodók igá­ját nyögte. Ezt az idegen uralmat csakis fegyveres erő hirth­atta fönn, amely viszont elnyomott minden nem­zeti érzést, megnyirbálta a polgári és közszabadságokat s lidércként nehezedett rá az egyesülni vágyó olasz tartományok dobogó életére . . . írni nem volt szabad, mert a cenzúra hiúz-szemekkel törült ki minden szaba­dabb gondolatot, prózából és versből egyaránt; ha a három ember összeállt beszélgetni az utcán, az már­­ csoportosulás vagy összeesküvés volt a hatalom sze­mében, amit börtönnel vagy legalább is zaklató nyo­mozással toroltak meg. A színpad elárvult, mert a drá­mákat eltiltották, mivelhogy a szenvedély fölizgatja a közvéleményt; de eltiltották a vígjátékokat is, mert a léha mulatozás könnyelmű erkölcstelenségre vezet . .. Ebben a szomorú korban nagy, nemzeti hivatást­­­­ teljesített az olasz bábszínház. Városról-városra ván­­dorolt az immár híres „Gerolamo" és politikai célzá­saival, bamba, de nagyon is éles kiszólásaival a zsar­nokság, a zaklatások ellen ébren tartotta, sőt élesztgette a­­ szabadság, a fölszabadulás vágyát; belesodorta a látszólag együgyű Gerolamot a legvégzetesebb össze­ütközésekbe a hatalommal — persze csak a színpadon — s a megszorult fajankó ilyenkor keservesen kifakadt, panaszkodott, hogy milyen nehéz az élet, mikor a leg­jámborabb ember is minduntalan belebotlik a hatalom csapdáiba, tőreibe, amelyek fojtogatják . . . É­s a nép tombolva ujjongott, viharosan tapsolt,, mert megér­tette a célzást , hogy az ő szomorú sorsa, elnyomott élete játszódik le a bábszínház deszkáin ; ráismert ön­magára ebben a Gerolamóban, aki furfangos volt, az igaz, de tisztességes is és minden bűne csak az volt, hogy szeretett volna szabad emberhez méltóan, zakla­tások nélkül élni, de hát ez lehetetlen volt abban a szuronyokkal alátá­masztott rendszerben. Gerolam­ónak ez a vándorlása igazi dia­dalát volt széltében­hosszában az olasz csiz­mán keresztül, csak­hogy . . . nagyon gyor­san kellett utaznia. Nagy dolog volt, ha tíz előadást megért egy-egy városban ; a hatóságok ugyan maguk is nevet­tek először a furcsa és ké­nyelmetlen helyzet­be ke­rült Gerolamo kínszen­vedésein, de a népszen­vedély viharos kitöré­seiből csakhamar meg­érezték, hogy ez a víg­játék könnyen drámára fordulhat, ha elejét nem veszik az események­nek. Ez volt az a bizo­nyos „mély erkölcsi tar­talom", melyet a német pedagógusok annyira dicsérnek a „látszólag gyerekes mesében", a­­hogy a francia marionetteket a következés Dedie az lett zsin­eggfel mozgatják, az igazgató KuveiKezes pedig az tett, nemcsak a kezével és az ujjaival hogy nehány előadas hanem még a szájával is rángatja után értésére adták a a cifrán felöltöztetett bábokat, bábszínház igazgatójá­nak, hogy jó lesz, ha saját érdekében levegőt változ­tat .. . így vándorolt Gerolamo keresztül-kasul egész Olaszországon, míg végre Milanóba ért, ahol aztán vég­képpen megrekedt. Ott ugyanis szigorú előzetes cenzúra volt és Gerolamo türelmesen viselte a szájkosarat ; csak nagy néha eresztett meg egy-egy rögtönzést, amely azonban elcsúszott a közönség tetszése, taps­vihara közt, úgy hogy a hatóság se üldözhette érte. Itt aztán lassanként olyan művészetté fejlődött a bábszínház, amelynek aligha van párja. A színpad­ díszletei művészi festmények, a szereplők korhű jelme­zeket viselnek, mindegyik más hangon beszél s közben mozog, ide-oda sétál a színpadon, drámai pillanatok­ban a legszabatosabb taglejtéseket végzi, úgy hogy a nézők illúziója teljes. Mintha csak egy mesebeli, liliputi világ népe hullámzanék szemeik előtt a színpadon, mikor egy-egy tömegjelenetben 50—60, sőt 100 alak is nyüzsög a deszkákon, a legtarkább színpompában!. . . Csoda-e, ha ezt az ártatlan és illúziókkal teljes mulat­ságot még az oly világhírű művészek is szerették, aminő Goethe és Sand Georges volt, vagy aminek az „isteni" Sarah Bernhard és Duse Eleonora, akikről szintén tudott dolog, hogy külön kis Marionette-szín­házat tartanak. Tömegjelenet a milanói Gerolamo-színházban : az alakok nagy­sága megítélhető a közfal mellett látható villamos körtékről, melyek rendes nagyságúak. 4 Georges Sand, a híres francia regényírónő marionett­jei, melyekkel órák hosszáig el tudott szórakozni, ha kifáradt az alkotásban.

Next