Történelmi szemle, 1985 (28. évfolyam)

2. szám - ÚJRAOLVASVA - Lackó Mihály: Grünwald Béla: Az új Magyarország

grünwald béla: az új magyarország 305 Annyi biztos: Grünwald nem volt harmonikus egyéniség, s ezt meglehetős tudatossággal át is élte,­­ már csak azért is vonzották a századvég ama kérdései, amelyek ember és külvitág viszonyá­hoz kapcsolódtak. De az is valószínű­­­s a mi szempontunkból. Az új Magyarország szövege szem­pontjából ez talán még fontosabb­­, hogy a politikailag sikertelen, s egyre inkább megkeseredő történésznek személyesen fontos volt a hivatalos tudományon ta­vul rekedtekkel való kapcsolat Mű­vében bizonyos fokig nekik is meg akart felelni - anélkül, hogy Széchenyiben a nagy antiliberálist pillantotta volna meg. Grünwald schopenhauerkodása tehát mindenekelőtt személyes ügy, mond­hatni, „lelki diszpozíció", s nem olyanféle fogvatartó rögeszme, ami miatt a tudós - elállva eredeti „kétkötetes" tervétől - valami gyökeresen újba kezdett volna. Hogy leegyszerűsített kérdésünkre válaszoljunk: Az új Magyarország nem a Három nemzedék előfutára. Eredményünk mégsem egészen nemleges. Hisz világossá vált: Grünwald, ahogy politikusként is - bár kényszerűen - több vasat tartott a tűzben, mint történész sem volt képes mindenestül egyetlen irányzat mellé szegődni; a liberális haladás gondolat alapján állt ugyan, mégis átélte s megfogalmazta azokat az ellentmondá­sokat is, melyek ezt az alapot a nyolcvanas évekre erősen kikezdték. Nem magányos töprengőként egyedül vívódó, önemésztő szellemként tette mindezt - ehhez hiányzott belőle a belső biztonság Nem. Grünwald meg is kereste azokat, akik kételkedésével együtt elfogadták, sőt éppen így fogad­ták el. Rákosit, Justhot Apponyit Grünwald és a nyolcvanas évek liberálisai De közben a történész megkereste azokat is, akik a korszak hivatalos tudományát irányítot­ták, s szellemi életét uralták. Nem mindenütt volt könnyű dolga. Politikus-múltja, erőteljes asszimi­lálást és állami közigazgatást követelő beszédei és cikkei miatt gyanakvással, majdhogynem ellen­zéssel találkozott az Akadémiát és a Budapesti Szemlét irányító Gyulai Pálnál, akinek szemében az sem volt jó ajánlólevél, ha valaki Ipolyi környezetéből érkezett .Nemcsak vallási okok miatt. Gyulai annak idején a magyar mitológiával foglalkozó Ipolyi-Csengery vitában természetesen az utóbbi mellett állt102) Amint levelezéséből kiderül, Grünwald a Gyulai-csoporttal szemben teljes tudatos­sággal kapaszkodott meg a katolikus klérusban — egyrészt mivel az Egyetem és a Történelmi Társulat inkább katolikus irányítás alatt állt, másrészt egy személyes ok miatt: a magányos ember­nek szüksége volt egy afféle „gyóntató" pártfogóra, noha ő maga nem volt tételesen vallásos. Ipolyi halála után az Apponyihoz közelebb álló, s a Tisza-rendszerrel szemben kritikusabb Samassa József egri érsek lesz a patrónusa,103 s ha a hetvenes években Ipolyi kapta Grünwaldtól a legszívhez­szólóbb, legszemélyesebb sorokat, a nyolcvanas évtized végén Samassa József veszi a történész vívódó leveleit köztük, 1891-ben, egy búcsúlevelet Hogy az egyházzal való kapcsolat kötöttséget is jelentett Grünwald számára, azt épp Az új Magyarország szövege bizonyítja: Széchenyi vallásosságát a történész igen felemás módon intézte el Saját véleményét akkor írta meg, amikor hangsúlyozta: „Hatalmas értelmisége nem fogadja be egy pozitív vallás tanainak tartalmát s kételyt támaszt lelkében, mely megingatja hitét, s magasabb vallási eszmény után törekszik. De a születésével örö­költ hajlamok, idegrendszere betegségével járó vonzódás a titokzatos felé, rettentő látomásai, me­­ zett, túláradó, kicsordult szívű, magát epesztő, csalatkozó, de sokszor csalatkozott kedélyű, fájdal­mai miatt fullánkos, izgékony idegei által szeszélyes férfiút gyártani, mint amily bölcsességgel mondaték hajdan róla, hogy mindent fonttal mér, a szellemi eredményeket fitymálja, a sikert, mint Vespasianus a pénzt, jószágúnak tartja, akárhonnan vétetik ki, csak az anyagi haladásnak barátja, az embereket vak eszközöknek tekinti, minden lelkesedés ostora, hideg és okos számító, kedély nélküli és szívtelen." In: Kemény Zsigmond: Sorsok és vonzások. Bp., 1970. 124. 102 A vita rövid összefoglalása: Várkonyi Ágnes: A pozitivista történetszemlélet a magyar történetírásban. Bp., 1973.11. 409. skk. Maga Ipolyi is odasorolta Gyulait Csengery mellé: „Csen­gery a nemzeti sajátosságokat a halászlé, a gulyáshús, a bunda, guba és cifraszűr divatozásában látja. Sem ő, sem Gyulai nem ismerik a népet." Ipolyi 1855. ápr. 10-i levelét idézi Várkonyi Á. i. m. 416. 103 Samassa és Grünwald levelezését L OSzKK Levelestár. Samassa politikai álláspontjára: Apponyi A.: L m. I. 156. „Ő volt az egyetlen főpap, aki a Tisza-rendszernek meg nem hódolt."

Next