Történelmi szemle, 1987-1988 (30. évfolyam)

2. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Pók Attila: Témaválasztás és módszer a historiográfiában

PÓK ATTILA ologikus, empirikus kritikai) kiegészítve használták. Alapeszméjük: míg a történetfilozófusok mindig a cél fogalmából indultak ki, addig ők mindennek az okát keresték, egy történelmi mechanikát vagy tár­sadalmi fizikát akartak kidolgozni és ez az igény vezetett - folytatódik Croce gondolatmenete­­ az új tudomány, a szociológia kialakulásához. A történészek által gyűjtött anyagot a szociológusok osz­tályozták, rendezték. Az ő tevékenységük eredményeképp terjedt el az az előítélet, hogy a valóságos történelem csak természettudományos módszerrel írható meg, ok-okozati viszonyokat feltáró induktív gondolatsorok alapján. Innen ered a faj, átöröklés, degeneráció stb. természettudományi fogalmainak alkalmazása a társadalomtudományokban. A „történetfilozófia" ellenzőinek három csoportja tehát kü­lönböző módszereket javasolt annak helyettesítésére: a „diplomatikus" a történeti valóság belső ellent­mondásosságát érzékeltetni kívánó (diplomatisch), a filológiai és a szociológiai módszerű történetírást, amelyek egymással szemben is oppozícióban álltak. Croce mindezeket az irányzatokat átfogó kritiká­ban részesíti (ugyanakkor kiemeli a pozitivizmusnak a romantikával szembeni előremutató jegyeit), a jelen vizsgálódás szempontjából azonban ez számunkra lényegtelen, hiszen itt csak a történetírás fejlő­déstörténetéhez használt kategóriáit keressük. G. P. Gooch nagyszabású művében­ egy a humanizmustól a 19. századig ívelő bevezető, az óko­ri történelemmel foglalkozó irodalmat áttekintő négy fejezet, a katolikus történetírásról s végül a mű­velődéstörténeti törekvésről szóló fejezetek (a könyv összesen 27 fejezetből áll) kivételével nemzetek ill. történeti problémák szerinti csoportosításban tekinti át a 19. századi európai történetírás történe­tét. Nem beszél a nemzeti történetírásokon belüli vagy azokon túlmutató átfogó tendenciákról. Fueter és Gooch viszonylag fiatalon (Fueter 35, Gooch 40 évesen) publikálták szintéziseiket, az egy eredményekben gazdag kutatói pálya végén visszatekintő Moritz Ritter 1919-ben megjelent köny­ve­ viszont az ókortól a 19. századig ívelő áttekintésében nem irányzatokat kutat, hanem bizonyos a­lapkérdésekre adott válaszok, alapproblémák megoldásának módozatait mutatja be és elemzi a kiválasz­tott (reprezentatívnek tekintett) műveken. Ilyen problémák nála az emberi természet, az állam szere­pe, állam, társadalom, alkotmány és politika kölcsönös viszonya, egyén és közösség viszonya stb. A történetírás történetének eddig legnagyobb szabására tervezett, de mindeddig csak az első kö­tet megjelentetéséig eljutott összefoglalása Hugo Preller nevéhez fűződik,­ ezért megfontolandók mód­szertani megjegyzései. Szerinte a historiográfia az általános irodalomtörténet része, vagyis mindazokkal az írásművekkel kell foglalkoznia, amelyek a történelmet leírják, értelmezik. Ez azt is jelenti, hogy a töredékesen meglévő írásokat is meg kell próbálni rekonstruálnia a kutatónak. „A történetírás történe­tének feladata egy megadott kor történelméhez való viszonyának ábrázolása"­ - hangzik Preller defi­níciója. Ez azt jelenti, hogy egy-egy korszak történetírói termését teljességre törekedve kell feltárni és kronológiai sorba rendezni, függetlenül a művek mai mércével mért tudományos vagy művészi érté­kétől. (Így pl. a Bibliát is tárgyalnia kell a történetírás átfogó történetének.) A kutatásra alapozott szi­gorúan induktív módszer követendő; minél több anyagot kell összeszedni, nem szabad csak a kiemel­kedő művekre koncentrálni (ahogyan pl. Fueter tette). Eme elvek alapján hatalmas terjedelmű munka terve született: az első kötet mindössze i. e. 330-ig jut el, a második pedig i. u. 330-ig. A nyolcadik könyv tárgya a minket érdeklő korszak, a „liberalizmus történetírása" 1832-1930. Ez öt részből áll (ill. a tervek szerint áll majd): 1. politikai, vallási, tudományos liberalizmus, 2. a szociológia, 3. a ter­mészettudományok befolyása, 4. idealizmus, naturalizmus, realizmus és pozitivizmus, 5. a történetfi­lozófia. Még színesebb a kép, ha a legutóbbi években megjelent néhány historiográfiai munka kérdésfel­tevéseit, szerkezetét, korszakbeosztását, irányzatelhatárolásait is figyelembe vesszük. Ezek között min­den bizonnyal a legeredetibb, legátfogóbb igényű mű Hay­den White: Metahistory. The Historical Ima­gination in Nineteenth Century Europe című, 1973-ban megjelent könyve, amelynek alapproblémája minden historiográfiai művet író szerző nehézsége: azokat a kategóriákat, fogalmakat keresi, amelyek­ 6History and Historians in the 19th Century. London, 1913. A mű azóta több nyelven számos kiadást ért meg. 7Die Entwicklung der Geschichtswissenschaft an den führenden Werken betrachtet. München-Berlin, 1919. 8Geschichte der Historiographie unseres Kulturkreises. Band 1. Aalen, 1967. 9I. m. 7-8.

Next