Történelmi szemle, 2015 (57. évfolyam)

3. szám - MŰHELY - Pók Attila: A marxizmus a posztkommunista közép-európai történetírásokban

PÓK ATTILA deti gondolkodású, kreatív történészek mindig saját koruk hajtóerőinek megértésé­re törekedtek, olyan kérdéseket formáltak, amelyek jelenük számára éppoly rele­vánsak, mint amennyire lényegesek a múlt megértése szempontjából. Az ilyen történészek szakmánk kiválóságaiként és közéleti személyiségekként is a közeli vagy régmúlt korokban találtak választ a jelen dilemmáira. Ha kiindulópontot ke­resünk ahhoz a szinte megoldhatatlannak látszó feladathoz, hogy röviden tekintsük át a marxizmus hatását a közelmúlt közép-európai történetírására, akkor talán az ilyen kérdések elemzéséből a legcélszerűbb kiindulnunk. Milyen kérdéseket tettek fel a marxista történészek egyes generációi és válaszaik mennyire voltak releván­sak kortársaik számára, illetve mennyire relevánsak még ma, a 21. század második évtizedében is? A vonatkozó irodalom gyakran minősíti a marxista történetírást történeti érveket használó kommunista propagandának, de a témakörben csak felü­letesen is tájékozódva számos példát hozhatunk fel arra, hogy a magukat büszkén marxistának valló történészek nemegyszer kerültek konfliktusba kommunista ide­ológusokkal, pártvezetőkkel. A marxista történészek, pontosabban többnyire történeti kérdésekkel is szak­szerűen foglalkozó szocialista politikusok első generációja az 1870-es-1­880-as évek fordulóján született (például Szabó Ervin, Kunfi Zsigmond, Constantin­ Dobrogeanu-Gherea, Bohumir Smeral, Ludwik Krzywicki), számukra koruk nagy kihívásai a szociáldemokrácia és a keresztényszocializmus kibontakozása, a berli­ni kongresszust követő, a gyarmatbirodalmak kiterjesztésével szorosan összefüg­gő nemzetközi politikai konfliktusok értelmezése. Ez az első generáció úgy gon­dolta, hogy a történelmi materializmus az univerzális eszköz a történelem hajtóerőinek megértéséhez. Az 1900 körül született második generáció (például Jürgen Kuczynski, Ernst Engelberg, Molnár Erik) számára az I. világháború okai­nak és következményeinek megértése volt a fő feladat, az 1920 tájéka és 1930 között születettek harmadik generációja (például Pach Zsigmond Pál, Berend T. Iván, Jemnitz János, Niederhauser Emil, Ránki György, Andrzej Feliks Grabski, Jerzy Topolski) Sztálin és Hitler Európáját próbálta értelmezni. A II. világháború idején vagy az azt követő években világra jöttek (például Gergely Jenő, Glatz Ferenc, Izsák Lajos Gergely, Hans Schleier, Krausz Tamás, Slavoj Zizek) azt ku­tatták, kutatják, hogy volt-e reális esélye az „emberarcú szocializmusnak”. A leg­fiatalabbak (például Bartha Eszter, Konok Péter, Maciej Gorny, Slawomir Siera­­kowski) pedig azt szeretnék feltárni, hogy a rendszerváltás után, a volt szovjet blokk társadalmai számára valóban csak a globális kapitalizmus rendjébe történő betagolódás-e az egyetlen opció. A szovjet imperialista birodalomépítés az Elbától Vlagyivosztokig és a Balti­tengertől az Adriai- és Fekete-tengerig hatalmas politikai támogatást nyújtott a marxista-leninista (nem egyszer sztálinista) történetszemlélet és az ilyen szemlé­letű munkák készítését elősegítő intézményrendszer kialakításához. Ennek ellené­re a brosúra-propaganda soktonnányi értéktelen kiadványa mellett számos mai, nem marxista normák szerint is értékes munka került ki ezekből a kommunista pártok ideológiai irányítása mellett termelő műhelyekből. A marxista történet­­szemlélet a nemzeti határokon felülemelkedve próbálta, próbálja értelmezni a glo-

Next