Történelmi szemle, 2019 (61. évfolyam)

2019 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Romsics Gergely - Zahorán Csaba: Útkereső történészek. Megjegyzések egy lezáratlan eszmecsere naplójára

ÚTKERESŐ TÖRTÉNÉSZEK kis szelete foglalkozik a társadalom felének szempontjából megkerülhetetlen nemzetisé­gi kérdéssel, és a társadalom- és gazdaság-, valamint a művelődéstörténet elmúlt évtize­dekben végbement megújulását és kibontakozását nem kísérte hasonló arányban a dua­lizmus nemzet- és nemzetiségpolitika kibővített forrásbázis alapján végrehajtott újraértelmezése. A magyar történészszakmával szemben - kollektíve - jogosan hozható fel kritikaként, hogy alapkutatásaiban és szintéziseiben (relatíve) elhanyagolta e kulcs­­fontosságú, Trianon előtörténetéhez tartozó kérdéskör feltárását. A fentiek fényében azzal sem vitatkozhatunk, hogy amennyiben egy történészcéh egy korszak kapcsán egy bizonyos kérdésfeltevést akarva­ akaratlan elhanyagol, úgy jogos jelezni: az adott kérdés -jelen esetben a magyar nemzetépítés versengő és asszimilációs jellege­­ által felvetett, a jelen számára elviekben amúgy a magyar történészek által is relevánsként elismert problematikák közvetett marginalizálása is folytatódik ezáltal. Gondolatmenetünket ösz­­szefoglalva tehát elsősorban a Ficeri által megfogalmazott kritika általános jellegét tart­juk problematikusnak, ám egyben úgy véljük, számos alkotóeleméről a magyar történész­céhen belül is érdemes lenne többet beszélnünk, gondolkoznunk és írnunk. Míg a történészi szöveg más hasonló szövegekkel szembeni normativitása tudomá­nyos szükségszerűség (hiszen minden vita definíció szerint normatív), a történész tár­gyával szembeni normativitása sokkal bonyolultabb kérdés. A normativitás felfüggesztése etikailag is problematikus, amint azt különösen negatívan megítélt egyének, intézmények, rendszerek „megértő” olvasatai kapcsán újra és újra megtapasztaljuk. Éppen ezt a műve­letet tekintjük ugyanakkor a történeti megértés kulcsmozzanatának, a történészi munka előfeltételének, amely a sine ira et studio és a rankei historicizmus hagyományainak mo­dernizált örökségeként máig meghatározza a történész munkájáról való gondolkodását - legalábbis az elvek és a módszertani szemináriumok ritkább levegőjű világaiban. Ezzel a dilemmával nézünk szembe Trianon kapcsán akkor is, amikor a magyar nacionalizmus más nemzetiségek ellen irányuló hatalmi logikájának elítélhetőségére reflektálunk (lásd fentebb), de akkor is, amikor megkísérelünk elképzelni alternatív múltakat, és ezeket va­lamilyen szempontból nem egyszerűen tanulságosként, de kívánatosabbként, szerencsé­sebbként mutatjuk be.­ Ezt teszi Ondrej Ficeri is munkájában, mindazonáltal meglehetősen anakronisztikus­nak tűnik számonkérni a modern nemzetek előtti kor elitjein azt a politikát, amely csak a 19-20. században, a nemzetállamok korában kapott - nacionalista szempontból­­ értel­met. Éppen a történészi beszéd lappangó normativitása miatt válik végképp problemati­kussá, hogy Ficeri egy olyan­­ kíméletlenebb - „nemzetiségi” politika elmulasztását is . Vö. Hayden White: The Politics of Historical Interpretation. Discipline and De­sublimation. In: uő: The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore-London, 1987.58-82. Az imp­licit értékítélet és megértés dinamikája kapcsán nem a kontrafaktuális történetírás vitatott módszertanára utalunk, pusztán a kontrafaktuális feltételezések logikailag belátható elkerülhetetlenségére a történetírás­ban, amelyre már Max Weber is felhívta a figyelmet. A fenti esetben ez azt jelenti, hogy egy történelmi helyzet tárgyalása során a kritikailag tárgyalt vonatkozással ellentétes állapotok implicite akkor is pozitívan jelennek meg, ha nem építünk fel explicit kontrafaktuális elbeszélést. Ehhez lásd Aviezer Tucker: Historio­graphical Counterfactuals and Historical Contingency. History and Theory 38 (1999) 264-276.

Next