Cigányfúró, 1996. 5. szám, október

Rüdiger Vossen: A nagy vándorlás

Ezenközben a dómok egy csoportja Szíriában marad­hatott, mindenesetre nem kizárt, hogy a ma Szíriában, Jor­dániában, Izraelben és Egyiptomban élő dómok, navarok (kovács) vagy nuri (tűzimádó) és a helebik (Líbiában és Egyiptomban halebi) – a valamikori bevándorlók utódai. A navarokkal Perzsiában nyelvi rokonságban állnak a kurba­tok (gurbati, gorbati arabul idegen) és a karacik (karac fekete), akik közösen az úgynevezett ben-cigányok cso­portját alkotják. Eltekintve a kiejtés sajátosságaitól, ezek a csoportok különösen magas számú arab jövevényszóval rendelkeznek, ellentétben a phen-csoportok nyelvével, akik­nek nincsenek arab kifejezéseik, ugyanakkor örmény jö­vevényszavak képezik alapszókincsük egy részét. Ehhez a phen-csoporthoz tartoznak a bošák (posa) Örményország­ban és a Kaukázusban. Figyelemreméltó módon, ide tar­tozik még az összes európai cigány dialektus is. A CIGÁNY NÉV EREDETE A nyelvészeti leletekből arra lehet következtetni, hogy a phen-cigányok csoportja még Közép-Ázsia elaraboso­dása előtt Örményországba, illetve a Bizánci Birodalom befolyási területére érkezett. Ott, feltételezések szerint, kapcsolatba kerültek egy gnosztikus szekta, az Atsi­gani/Athinganoi követőivel, akik főképp Frígiában – Nyu­gat-Anatólia – voltak honosak. A szektát feltehetőleg Simon, a mágus alapította az apostolok idejében Szamáriá­ban. Varázserejűnek tartották. Az „Apostolok cselkedetei” szerint (8.fejezet, 9-11. Vers): „Volt azonban a városban egy Simon nevű férfiú, ki azelőtt bűbájosságot űzött, és elnémította Szamária népét, azt állítván, hogy ő valami nagy. Mindnyájan, apraja-nagyja hallgattak reá, s azt mondák: Ő az Isten nagynak nevezett ereje. Hallgatták pedig azért, mert jó ideje ámította őket bűbájosságaival.” Lehetséges, hogy a cigányok vagy ezen szekta tagjaival, vagy pedig a manicheusokkal álltak kapcsolatban. A mani­cheusok szintén egy gnosztikus, akkoriban igen elterjedt vallási csoport tagjai voltak. Az Athinganoi és manicheusok követői egyaránt számos, a testi tisztaságot és tisztátalan­ságot érintő tiltással és paranccsal éltek. Nem kizárható, hogy a cigányok meghatározott elképzelései a testi és rit­uális tisztaságról a szekta valamikori befolyására alakult ki. Mindenesetre a görög athinganoi kifejezés „az érinthe­tetlenek''-et jelenti, miszerint mindennemű hitetlennel vagy tisztátalannal való testi kontaktus kerülendő. Az ezekkel való kapcsolat ugyanis az athinganoi követőit szintén tisz­tátalanná tette volna. Lehetséges, hogy az indiai kasztrend­szerből származó tisztasági törvényeket, amelyek a három legfelsőbb kaszthoz (bráhminok=papok, ksatriyák=har­cosok, vagsiyák=parasztok) tartozókat a szolgák (sudrák) kasztjától elválasztották, összekeverték az athinganoi tör­vényekkel, ami az elnevezésükhöz vezetett. Valószínűleg az athinganoi kifejezésre vezethető vissza egyaránt az atsiganos (görög), cygan (lengyel), cykan (orosz), cigano (portugál), tsigane (francia) és a cinghiane (török) kifejezések, mint ahogy a mi „cigányok” gyűjtőfo­galmunk is. Wiener (1909.) egy távolabbi összefüggésre is fölhívja a figyelmet, miszerint a cigányok nem egyeznek meg a ja­tokkal, illetve a cottokkal, hanem azokat mint kovácsok követték. Az óperzsa nyelvben, a pehlevi-ben a kovács asinkar-t, szó szerint „vassal dolgozó”-t jelent. A mai török és perzsa nyelvekben a napjainkban is használatos asinkar vagy ahingar kifejezések lettek a valamikori szektát fedő kifejezéssel, az athinganosszal összefüggésbe hozva, illetve neveik fölcserélve. Ez elfogadhatónak tűnik, mivel a cigá­nyokat, mint kovácsokat, mindig is varázslóknak, asszo­nyaikat pedig jósnőknek tekintették. Így egy szektához való kapcsolat, melynek tagjai – mint az alapítójuk, Simon is – varázslóként, kígyóbűvölőként, jósként és has­beszélőként léptek föl, az akkori bizánci lakosság szemé­ben kézenfekvőnek tűnhetett. A „cigány” gyűjtőnév mellett egyes európai országok­ban olyan elnevezések használatosak, melyek az „egyipto­mi” elnevezésből vezethetők le – mint ahogy a továbbiak­ban látni fogjuk. CIGÁNYOK „KIS-EGYIPTOMBAN” A Bizánci Birodalomba érkezésüktől számítva, a cigá­nyok történelmi bizonyítékok alapján a tudomány számára egyre követhetőbbekké válnak. 1100-ban egy grúz szer­zetes Athosz hegyén lejegyzi egy „Atsinkano” nevű csoport érkezését, mely írás szerint varázslóknak és csibész csirke­fogóknak nevezi őket. 1322-ben Symon Simeonis krétai cigányokról mint sátor- és barlanglakókról ír. 1346-ban Korfu szigetén vazallusokként tartják őket számon. A leg­érdekesebb hírek azonban Modonból, egy peloponnészo­szi kikötővárosból származnak. Modon kikötője a zarán­doklások idején Velencéből Jaffába és a szentföldi Jeruzsálembe menet fontos állomásként szolgált. A hajók itt az élelmiszerkészlet felfrissítése és a kitűnő Romeney­bor felpakolása miatt gyakran kikötöttek. Niccolo Fresco­baldi, aki 1384-ben járt a városban, ír többek között a városfalon kívül tanyázó „romitik ”-ről, akiket ő bűneikért vezeklőknek vélt. A rajnai Alexander őrgróf 1495-ben azo­nosította ezeket a „vezeklőket” egyiptomiakként vagy cigányokként. Így ír: „Modon meglehetősen jelentős város /nem túlságosan szép, / egy püspökség sok zsidóval és göröggel, kevés keresztény emberrel. / Modon mellett fekszik a Gype-hegy, / van úgy ott vagy kétszáz házikó vagy kunyhó, / ott laknak az egyiptomiak, akiket pogányoknak neveznek. / Egynéhányan úgy hívják ezt a hegyet és a hozzá tartozókat, / hogy Kis-Egyiptom.” (Winstedt, 1909.) Mint ahogy a későbbiekben látni fogjuk, az első Közép-Európában fölbukkanó cigányok mint „kis-egyiptomi” vezeklők és zarándokok léptek föl. Így a későbbiekben megesett, hogy a krónikások összekeverték őket az „igazi” egyiptomiakkal. A „Kis-Egyiptom” elnevezésből származik a cigányok második, Európában legelterjedtebb gyűjtő­neve: Spanyolországban egyptianos, egipcianos, gitanos; Angliában egipsions, gypsies; Hollandiában egyptiers, egip­tenaren, gyptenaers, heidenen/heidens,pogányok; Franciaor­szágban egyptiens (bohemiens, tsiganes), Görögországban gifti, Albániában ergit, Magyarországon egyes cigányok korábbról származó saját elnevezése alapján fáraó, fáraó népe, fáraó nemzetség. Kis-Egyiptom tehát megegyezik a

Next