Erdélyi Lapok, 1934. január-március (3. évfolyam, 1-62. szám)

1934-01-02 / 1. szám

■MP"*­ III. évf. 1. szám. — Szerda, 1934. január 3. mam­­­mhhhhphmb Erdélyi Lapok_____ Rendkívüli feszültség a görög belpolitikai helyzetben Venizeloszt újabb merénylettől féllih Athénből jelentik: Venizelosz, volt mi­niszterelnök mindinkább erősödő ellenzéki ma­gatartása miatt a belpolitikai helyzet rendkí­vül feszültté változott. Caldaris miniszterelnök a képviselőházban kénytelen volt megnyugta­tó kijelentéseket tenni, hogy hamisak azok a híresztelések, mintha Venizelosz ellen újabb merényletet terveznének. Ezekkel a merénylet­­tervekkel a királypárti köröket gyanúsítják. A miniszterelnök előadta, hogy bár a híreket ha­misaknak tartja, a kormány mégis megtette Venizelosz érdekében a védő intézkedéseket­. Venizelosz házát állandóan 15 detektív és 16 rendőr őrzi. nek az életében, amelyeknek a történelmi sors szinte csak ezt az egyet hagyta meg egyedül megnyilatkozásnak: a közlés eszközéül és a befogadás anyagául. A nemzetiségek számára. Azoknak az embereknek a számára, akiknek az életében a szellemük külön színe, szavaik sajátos csengése nemcsak állapot, hanem ön­magában is program és cél. Minden megmoz­dulásuk pedig, amit közösen önmagukért tesz­nek, nemcsak az emberi és polgári jogoknak a védelme, hanem ennek a sajátos nemzeti szellemnek, e különcsengésű szavaknak meg­alkudni nem tudó, örök szabadságharca. Honnan van akkor mégis az a szorongó, nyugtalanító érzésünk, hogy e szabadságharc­nak az erdélyi frontján — ezen az ezer ár­mánnyal­ fokozódó dühvel ostromlott, szaka­dozó fronton — az erdélyi magyar irodalom tulajdonképpen még nem sokat segített? Őrizte és táplálta a magyar szó tüzet, gazdagította­­az önmagunkban és önmagunkért való szépségek kincsestárát, tartotta bennünk magasabbrendűségünknek, teremtő szellemi erőinknek a hitét, s ez mind igaz. Abban az értelemben azonban, ahogyan az irodalom a francia forradalom céljait szol­gálta , hogy ne menjünk ily messze — aho­gyan az irodalom régi korok magyar szabad­ságharcait tüzelte, elnyomatásoknak a sötétsé­gét hittel és reménységgel világosította, — ebben az értelemben a háború utáni gazdag és érdekes erdélyi magyar irodalom alig hozott segítséget a kétségek közt hányódó ifjú nemze­déknek és a bizonytalanságok között sodródó öregebbeknek. Ez a sokszínű és gazdag ágazati irodalom vagy elmenekült tivoli korokba, olyan, alapo­,­san, hogy elvesztette minden kapcsolatát a je­lennel s önmagáért való korrajzzá vált, vagy felszállani igyekezett egészen általános, színte­len és szagtalan régiókba s így került messze az erdélyi problémáknak fülledt légkörétől, avagy pedig elmerült egészen abba a külön világba, amit az író teremtett magának, —­­akárhogyan is tett azonban, az igazság az, hogy néhány örökszépségü költemény vibráló líráján s néhány mesteri életkép mélységes jelképességén túl az erdélyi magyar irodalom eddig alig vett részt az erdélyi magyar nép élet-halál harcában. Pedig ezt a küzdelmet méltán nevezhet­jük élet-halál ivarénak, mert nemcsak egy s más jogért, nemcsak bizonyos politikai vagy gazdasági helyzetekért folyik, hanem egyszer­re mine­nért: a szónak, a szellemnek, a gaz­dálkodásnak a szabadságáért, a múltért éppen úgy, mint a jövőért, az élet színvonaláért, minden egyes társadalmi osztálynak szem­pontjából külön és együttesen. S mindezeken túl, kicsit, a jobb és igazságosabb világren­dért is. Az erdélyi magyar irodalom köreiben sokszor elmondták már, — többször, mint ahányszor szükséges, — hogy az irodalomnak egyetlen igaz és lehető célja: a művészi szép. Annyiszor mondták, hogy néha már szinte mentegetődzés volt. • A tétel csábító. Válaszolni legfeljebb azt lehet rá, hogy a szép, azontúl, hogy önmagért formát kap és lenyűgöző erőt és éppen azzal,­­ eszköz is lehet talán. Küzdő és munkáló eszköz: az emberi teljességért, a nemzeti sza­badságért, a népi művelődésért. S általában: azoknak a nemzeti erőknek a felfrissítéséért és táplálásáért, amelyek az élet különböző te­rein e javaikért nehéz küzdelemben államik. Ha íróknak és költőknek tulajdonítjuk nemzetek felemelkedését, korszakok megszüle­tését és ragyogását, háborúknak a diadalát , békéknek teremtő munkáját, hihetették-e, hogy e nagy műveket nemzetük életétől, ennek az életnek a problémáitól távol teremtették meg? Az erdélyi irodalom azonban eddig tulaj­donképpen menekült az erdélyi magyar pro­blémák elöl, nemhogy kereste volna őket. Az író körül mindenütt a legdrámaibb matéria: a megcsonkult társadalom vérző vergődése, régi osztályok összeomlása s újak emelkedése, a falu tétova mozdulatlansága, a zsidóság önző kivonulásának képei és­ tanulságai s a sok részleten keresztül az egész erdélyi új magyar életnek és jövőnek nagy problémája. Ezer és ezer kérdés, amelyre választ, biztatást, útmu­tatást ki adjon, ha nem a költő, a vátesz? Az erdélyi magyar irodalom azonban va­lami különös, — mindenesetre érdekes és sa­játságos — világban él, amelynek csak ritkán van érintkezési pontja azzal a küzdelmes és Vajúdó élettel, amely ma Erdélyt jelenti. Fel lehetne tenni a kérdést: az erdélyi . i spanyolországi katalánok új köztársasági elnököt választottak — Az első elnök példamutatása a vallásosságban — A spanyol forradalom vallástalan túlzói az új spanyolországi rendet is a vallásos hagyo­mányok ellenzésével akarták megvalósítani. Így lett az új spanyol köztársaság általános jellemvonása a katolikus vallás üldözése. A köztársaság páréves múltja után most a spa­nyol választások eredményéből az világlik ki, hogy a nép nagy közvéleménye visszavágyik régi vallásos hagyományaihoz. Külön fejezet volt a pár év előtti spanyol forradalomban, hogy Catalonia a spanyol ál­lam keretében külön szövetséges állammá ala­kult. Az új katalán köztársaságnak Macia ez­redes lett az első elnöke, aki — amint már akkor is jelentettük — pár nappal karácsony előtt halt el, hosszas és kínos betegség után. A Barcelona székváros körül alakult új köztár­saságba nem tudott behatolni a vallástalanság. Maga Macia ezredes, a köztársasági elnök, még halálos ágyán is jó példával járt elől a vallásosságban. Betegségében meglátogatta őt a tarrago­­nei érsek, Vidaly Barraguer bíbornok, aki egy félórás beszélgetés után mély meghatódással távozott az elnöktől. Az elnök a reá váró súlyos operáció előtt Istennel kívánta számadásait rendezni, papot kért, meggyónt és megáldozott. A Szentgyörgy kápolna lelkésze az operáció után föladta neki az utolsó kenetet is. Macia elnök volt az, aki egy köztársasági dekrétumban Szent Györgynek, Barcelona védszentjének a napját nemezti ünneppé nyil­vánítot­t­a. Az elhunyt köztársasági elnök koporsóját 30 ezer főnél nagyobb tömeg kisérte utolsó út­jára. Montjuich erődben építettek részére ideiglenes sírhelyet s éjfélkor, fáklyavilág mellett, az erőd ágyúinak a zengése között he­lyezték nyugalomra. Az ideiglenes kormány­­bizottság elnöke, Casanova mondotta a gyász­beszédet: — Catalonia — így szólt — az ő első el­nöke nagyságát siratja, amikor most fájdalom­mal áll sírja körül. Macia főnök lett a forra­dalom órájában, vezető a küzdelmek között, s diadalmas felépítője Catalonia kormányzatá­nak. Legyen dicsőséges béke Catalonia felsza­­badítójának a sírja fölött! Kevéssel ezután megható jelenet követke­zett. A spanyol köztársaság elnöke, Alcala Zamora jött, s piros rózsákból és spanyol nem­­zetiszínű szalagokkal díszített koszorút helye­zett el a síron. A vallás üldöző állam feje meg­hajlott a vallásához hű köztársasági elnök emléke fölött. Barcelonáiból jelentik: Macia ezredes utó­dául a katalán nemzeti tanács Companys La­jost választotta meg Katalónia új köztársasági elnökévé. A pápa karácsonyi üzenete. A Vatikánban a bíborosok kollégiuma előtt hirdeti ki a pápa karácsonyi üzenetét, amely főkénen az új szentévre vonatkozik.

Next