História 1979

1979 / 1. szám - BENDA KÁLMÁN: Az újkori diplomácia hajnalán

Az újkori diplomácia hajnalán A mai, állandó diplomáciai képviseletek kezdetei a 16. század derekára nyúlnak vissza. A középkori európai álla­mok közt csak alkalmi követségek jártak. Az utazás nagyon bizonytalan volt, nem egy tárgyalás azon hiúsult meg, hogy a követ sohasem ért célba. Útközben járvány vitte el, vagy rablók áldozatává lett, mint I. Ferenc francia király Szulej­­mán szultánhoz küldött követe az 1520-as években. Ha elért rendeltetési helyére a békét vagy háborút vivő megbízott, tárgyalásait befejezve azonnal visszatért küldőjéhez. Mivel az írásbeliség még fejletlen volt, a levélbeli üzenetváltás meg amúgy is lassú és bizonytalan, a diplomáciai érintkezés szinte csak a szóbeliségre szorítkozott. A követ szóban kap­ta az utasítást, szóban tett jelentést, persze csak akkor, ami­kor hónapok, esetleg évek múlva hazatért. Előfordult, hogy küldője idő közben meghalt, vagy míg odajárt, a politikai helyzet gyökeresen megváltozott. így járt Kakas Márton, Rudolf császár Perzsiába küldött követe is, aki az 1500-as évek végén, mire meghozta az igenlő választ, az egész ügy tárgytalanná vált. A 16. században növekedett a népsűrűség, megjavultak a közbiztonsági és útviszonyok, Nyugat-Európa egyes orszá­gaiban a főutak mentén fogadók várták az utasokat. Sűrű­södtek az országok közti kapcsolatok, a nemzetközi politika alakulása egyre döntőbben szólt bele minden állam sorsába. Az államvezetésnek fontos volt tudnia, mi történik a közeli s távolabbi szomszédban, mire számíthat, mit fordíthat a maga hasznára. Ez az igény hívta életre az állandó diplomá­ciai kapcsolatokat. Elsőnek az egyházpolitikai szempontból egyetemesen érdekelt pápaság, majd az egész Európával ke­reskedő városállam, Velence létesített állandó követségeket. A 17. századra már rendszeressé vált, — különösen a nagyhatalmak között —, hogy követet tartanak egymás ud­varában. A követ és a követség személyzete külön épület­ben, a követségi palotában lakik, amely különleges jogállást élvez. Ezzel párhuzamosan kialakulnak a nemzetközi jog előírásai. Az 1700-as évekre már teljesen kialakult az, amit diplomáciai etikettnek nevezünk, vagyis a követ maga­tartását, fogadását rögzítő szertartások és illem együttese. A megszokott, hagyományos formától való eltérés, még ha jelentéktelen volt is, a diplomáciai etikett nyelvén a két állam kapcsolatában beállott, vagy küszöbön álló változás­ról adott hírt. Ezért is figyelte ellenség és jóbarát kínos aggodalommal a fogadások külsőségeit. Amikor például I. Lipót császár az egyik udvari vadászatra elfelejtette meg­hívni a francia követet, rögtön arról kezdtek suttogni, hogy bizonyára megromlott a két ország közti viszony. Követek a királyi udvarokban A diplomaták, uralkodójuknak a nemzetközi politiká­ban elfoglalt tekintélye, de részben saját társadalmi rang­juk alapján is, egymás közt szigorú rangsort tartottak. Ma­gasabb ranggal több és más jog járt. A nagyhatalmak her­cegi követei messze megelőzték a kisebb államok esetleg csak grófi képviselőit, míg a nem is mindig önálló fejedelemsé­gek megbízottai szinte csak megtűrt személyek voltak. Ne­kik nem járt az excellenciás cím, arra sem számíthattak, hogy megbízólevelüket nyilvános uralkodói kihallgatáson adják át, s kéréseikkel, jelentéseikkel általában csak a mi­nisztérium vezető tisztviselőiig jutottak el. Szinte meg­­­eleveníti előttünk ezt a világot a napló­író Saint-Simon her­ceg, amikor részletes leírást ad XIV. Lajos francia király 1690-es évekbeli fogadásairól: a nagykövetek — csupa her­ceg, fényes történelmi név viselője — az Uralkodó körül forgolódnak, boldog aki velük néhány szót válthat. Közöt­tük is kitűnik az apostoli nuncius és a spanyol követ. A lengyel vagy a svéd, király követe már szerényen meghúzó­dik a fal mellett, a kisebb német fejedelemségek megbízottai pedig meghívót sem kapnak. A követek érkezése, távozása, bevonulása és kihallga­tása jelentős politikai esemény, s a követ pompája uralko­dójának tekintélyét is növeli. A császári követ például hat­lovas aranyozott hintón, libériás szolgahaddal és 150 lovas kísérővel vonult be Isztambulba, a menet élén török lovas­sággal, hátul gyalogosokkal. Az ünnepi menet elrendezése egy egész napba tellett. A diplomaták küldetése ekkor már korántsem szorítko­zik az alkalmi tárgyalásokra, a békefeltételek, vagy a had­üzenet átadására. Rendszeres jelentéseket küldenek az állo­máshelyükül szolgáló ország politikai­­viszonyairól, gazdasági és katonai helyzetéről, a nemzetközi életben elfoglalt helyé­ről. Gyakran szólnak udvari pletykákról, az előkelő társadal­mi körök botrányairól; ezeket hasznos volt tudni, szívesen is olvasták őket. A fő követelmény mégis az volt, hogy a kö­vet elemezze a gazdasági viszonyokat, vázolja a politikai helyzetet alakító tényezőket, felmérje az egymással szemben­álló pártok erejét, a központi hatalom súlyát és lehetőségeit, s általában minden olyan tényezőt, mely a jelen alakulásában és a jövő formálásában lényeges lehet. A havon­ta, majd a 18. században már kéthe­tente rendszeresen küldött jelentésekből tájékozódtak azután odahaza, s esze­rint igazították a külpolitikát. A követségek tehát igen hamar hír­szerző központtá válnak. A követ nagy társadalmi életet él , és többnyire érti a módját, hogyan vonja saját or­szága érdekkörébe, sőt szolgálatába a főméltóságokat, főhivatalnokokat, magasrangú katonákat, akik a társasá­gi csevegés közben nem egyszer fontos híreket fecsegnek ki, véletlenül vagy épp­en szándékosan. Különböző előnyök nyújtásával, bizonyos külpolitikai lehe­tőségek megcsillogtatásával az ügyes követ szinte pártot szervez maga köré, s így aktív tényezőjévé válik az idegen ország politikai életének. Az 1600-as évek elején például a császári udvar­ban valóságos velencei párt alakult ki, mely a városállammal való együttmű­ködésben látta a jövőt, s feladatának tartotta, hogy az ellenpárt minden lé­péséről tudósítsa a követet. E párt feje nem kisebb ember volt, mint a biro­dalmi tanács elnöke, de ide tartozott a császár első titkára is. „a király királyi méltóságában ül az ő királyi székében... ... a künn való követeket meghallgatja” (Cemenius, Amos Johannes: Orbis Pictus, 1669.)

Next