História 1979

1979 / 1. szám - BENDA KÁLMÁN: Az újkori diplomácia hajnalán

Fontos dolgokban a követ a megvesztegetéstől sem riadt vissza, főként olyankor, ha országa érdekeinek az érvényesí­tése forgott kockán. Persze az ilyen ügyekben igen óvatosan kellett eljárnia. Lássunk erre is egy példát! Az 1590-es évekre Velence és a török Porta viszonya válságosra fordult, min­den percben várható volt, hogy­­kitör a háború. A velencei Tízek Tanácsa, hogy ezt elkerülje, utasította isztambuli és prágai (itt székelt ekkor a császári udvar) követeit, hogy robbantsanak ki háborút Magyarországon. A lepénzelt pasák és császári tisztviselők aztán megtették a magukét. (Ennek a diplomáciai előkészítésnek nem kis köze volt a tizenötéves háború kirobbantásához 1592—1606). Mivel pedig a török sem tudott egyszerre kétfelé hadat viselni, Velence meg­menekült. A diplomáciai érintkezés nyelve kezdetben a latin volt, az 1600-as évek derekától azonban mindinkább előtérbe nyo­mult a francia, ugyanannyira, hogy az 1700-as évek közepére már szinte kizárólagossá vált. Ezt használták a követek több­­nyire még a belső érintkezésben, tehát hazaküldött jelenté­seikben is. Ezek majdnem mindig rejtjelesek voltak, ha ne­tán avatatlan kézbe kerülnek, ne tudják elolvasni. Annak, aki a kulcsot nem ismerte, megfejtésük gyakorlatilag lehetetlen volt. Annyira, hogy ha a követ elvesztette a rejtjelkulcsot, maga sem tudta megfejteni a hazulról jövő utasításokat; emiatt mentették fel például az 1670-es években azonnali hatállyal az egyik francia követet. ciaország vatikáni nagykövete például évi 72 ezer tallért ka­pott, a londoninak csak 48 ezer jutott, a velenceinek pedig mindössze 24 ezer. Ebből az összegből kellett fed­eznie a kö­­vetségi személyzet kiadásait, a létfenntartás költségeit és a reprezentációt. Nemegyszer a követ a sajátjából toldotta meg a kiadásokat. Az „ajándékokéra, vagy ahogy a korabeli magyar szóhasználat finoman mondotta: „virágra”, minden követség külön pénzt kapott. Ezek a szédítően nagy számok kisebb államok esetében persze erősen csökkentek. A magyar diplomácia ebben az időben különösen szegény volt, a diplomaták nemegyszer nyomorogtak. Tudott, hogy a mohácsi vész után két évszáza­don át csak Erdélyben volt önálló magyar diplomácia, a fe­jedelemség azonban állandó követet csupán a török Portán tartott. II. Rákóczi Ferenc tett kísérletet újra a szabadság­­harc közepette a magyar diplomácia megteremtésére. Rákó­czi udvara azonban szegény volt, a diplomácia költségeit sem mindig tudták előteremteni. A követek nem kaptak rendszeres fizetést, ami pénzt kiutaltak számukra, az is rend­­szertelenül érkezett. Az isztambuli magyar követek átlagosan évi ezer tallért kaptak, pedig ez volt a legnépesebb követ­ség, a szolgákkal együtt kilenc emberből állt. Nedeczky 200 tallérral a zsebében indult el az orosz cárhoz, s bár — ahogy írta — „elég fösvényen élt”, két hónap múlva már kölcsönt kellett kérnie. A magyar követek bevonulást nem tartottak, valósággal belopakodtak állomáshelyükre és arra, hogy rep­rezentáljanak, vagy éppen valakinek „virágot” adjanak, nem is gondolhattak. Volt, hogy még az is gondot okozott, milyen járművön menjenek az uralkodói audenciára.­ ­ Futárok lóháton A 17. századra az európai államok mindegyikében ki­épült az úgynevezett hadiposta, amely a hivatalos, tehát udvari leveleket meghatározott úton, rendszeres időkö­zökben, többnyire hetenkint kétszer szállította. A hadi­posta vágtatva közlekedett két-három órányi távolságo­kon lovat váltott, s éjjel-nappal haladva napi 120—150 kilométert is megtett. Persze alkalmi levélvivők, futá­rok is közlekedtek, lóháton, ezek még gyorsabban halad­tak. A levelezés nehézségei az országhatáron kívül kezdőd­tek. Idegen országban a futárok ugyanis csak útlevéllel köz­lekedhettek, s a helyi postale-váltó állomást sem­­mindenütt vehették igénybe. Útjük így erősen lelassult, háborús idők­ben pedig, mivel az ellenséges országba útlevelet nem kap­tak, a levelet csempész úton kellett vinni, vagy óriási ke­rülőt tenni, így aztán a levelek hónapos késésekkel érkeztek meg a követtől, ha egyáltalán megérkeztek. Például 1705- ben a Rákóczi­-szabadságharc idején a francia követ Magyar­­országról küldött jelentései 2—3 hónapig úton voltak, míg Versailles-ba, az udvarhoz megérkeztek. Az ellenséges, Kö­­zép-Európán át ugyanis nem mehetett a futár, mert a csá­száriak könnyen elfoghatták. Két lehetséges útja volt, az egyik északnak, Lőcsén, Krakkón, Varsón át Danckáig (Gdansk), onnan tengeren Hollandiáig, majd újra száraz­földön a francia udvarba. A másik út a Balkán-félszigeten át, a török fővárosból hajón Marseilles-be. Még nehezebb volt a posta útja Kelet-Európában. Rá­kóczi hónapokon át várta követe, Nedeczky Sándor jelenté­seit, nemegyszer hiába. Télen az irtózatos hó- és jégmező­kön, nyáron a végnélküli pusztákon az utazás veszélyes volt. Ahogy Nedecz­ky írta: „itten szekérbeli posta nincsen, lóhá­ton kell járni, de azt váltani nincs hol, ló és ember megy, míg ereje bírja”. Legveszélyesebb azonban az isztambuli levelek útja volt, ezért mindig két-három futárt indítottak, mindegyiket más útvonalon. A szárazföldön rablók lesel­kedtek rájuk, a tengeren kalózok. A portai angol követ ezért jelentése egyik példányát hajóval, a Földközi-tengeren át indította, a másikat a Balkánon, Moldván, Lengyelorszá­gon át szárazföldön, s egy harmadikat karavánban közle­kedő kereskedőkre bízott. Mégis előfordult, hogy egyik sem érkezett el a címzetthez. Fizetések, „virágpénzek” Ahhoz, hogy a követek egyre sokasodó feladatukat elláthassák, pénzre, sok pénzre volt szükségük. Pénzbe ke­rült az utazás, az állandó társadalmi élet, a reprezentálás, a futár- és küldöncszolgálat, az akkor szokásos besúgók há­lózatának kiépítése és még többe a minisztereknek és állam­férfiaknak nyújtott „ajándékok”. Franciaországban például a külügyi költségvetés mindjárt a katonai után következett, s az 1700-as évek elején négy és fél millió tallérra rúgott, az összköltségvetés 1/5-ére. A követek fizetése persze nem volt egységes, fontosabb poszton több pénz járt. Amikor Fran- Az uralkodó szolgálatában A feudális korszakban a külpolitika irányítása kizáró­lagos uralkodói jog volt, a diplomáciába az országgyűlés sem szólhatott bele. A követek uralkodójukat és nem országukat képviselték. A diplomáciai szervezet mindenütt központosí­tott és az uralkodó akarata irányítja. Az államtanács Fran­ciaországban, vagy másutt is foglalkozott ugyan külpolitikai kérdésekkel, de mindig csak az uralkodó kívánságára, s ilyenkor is csak tanácsot adott. A diplomáciai ügyek intézé­sére előbb Franciaországban, majd másutt is a 17. század végére, kialakult egy miniszteriális szerv, melynek élén a külügyi államtitkár állt. Az ő feladata volt az adminisztrá­ció kézbentartása, az uralkodói elhatározások for­mába öntése és végrehajtása a titkári kar segítségével. A fontosabb uta­sításokat ő maga fogalmazta és ő referálta az uralkodónak a megfejtett követi jelentéseket is. A külföldi követek először nála jelentkeztek, ő készítette elő a nyilvános kihallgatáso­kat, és jelen volt, amikor a király az ünnepélyes audiencián átvette a megbízólevelet. Azt mondhatjuk, uralkodója akara­tát külpolitikai és diplomáciai vonalon ő ültette át a gyakor­latba. Naponként érintkezett királyával, így annak elhatáro­zásaira és az egész külpolitikára igen nagy befolyása volt. Mivel pedig a központosított, majd abszolút államnak egyik legfontosabb politikai eszköze a diplomácia volt, a külügyi államtitkár (egyes országokban kancellár) az 1700-as évek elején már az állam egyik legbefolyásosabb embere, akinek a jelentősége a polgári rendszerekben tovább nő. Az új fejezetet a diplomácia történetében a polgári álla­mok kialakulásának kora nyitja meg. BENDA KÁLMÁN A császári követ, Johann Ludwig Kufstein gróf követi kihallgatása a szultánnál Közli: Ferenczi Zoltán, Rimay János (M. Tört. Életr.) Bp. 1811. 89. 1.

Next