História 1984

1984 / 1. szám

„Négy perccel 12 előtt Még több atombomba és az egész történelemnek vége”.­­ Szűkszavú, talán a legdrámaibb felhívás az európai fegyverkezés­ellenes mozgalomban ... A korszakhatárokat a történészek utólag állapítják meg. 1914 júliusának végén, vagy 1939 szeptemberének elején a pesti vagy a bécsi polgár a szokásosnál nyugtalanabbul itta uzsonna­sörét, olvasva az újsághíreket. De nem érezte a világégések kezdetét. A jelenben élők talán azért sem érzékelik a kortörténeti változásokat, mert az emberi magatartás szoros tartozéka a strucc­­reflex ... Egy pillantás 1983 végén az európai folyóiratirodalomra: drámai hangok, képek fegy­verről, atomról, világégésről. .. Most talán mégis a történésekkel egyidőben rázta meg valami az európai értelmiség gondokodását... Az egyén egy-egy személyes megrázkódtatás után újraértékeli életének korábbi szakaszait Tár­sadalmi szinten, a köznapi gondolkodásban is végbemegy mindez. Esti értelmiségi összejövetelek beszélgetéseinek középpontjában évtizedekig dip­lomáciai tárgyalások, egyezkedő felek nyilatko­zataiban fellelhető árnyalatok értelmezése állott Magyarországon éppen úgy, mint Párizsban, vagy Moszkvában. A katonákra s fegyvereikre inkább a díszszemléken figyeltünk. Történészi műveltsé­günkből is hiányzik a mindenkori katonaság, hadsereg, fegyverek ismerete. Ma megdöbbenünk tegnapi vakságunkon. Nem láttuk a hatvanas­hetvenes évek békés időszakában, hogy míg szem­benálló hatalmak államférfiai a filmhíradó opera­tőreinek kameráiba mosolyogva szorongatták egy­más kezét, addig - most sietséggel előszedett statisztikáink tanúsítják - rohamosan fegyver­keztek. Támadó szándékkal vagy kénytelenségből ?83 ősze, a rakétaválság nem kezdőpontja egy folyamatnak. A fegyverkezésnek, a gazdasági­­termelési szféra­­militarizálásának az elmúlt évti­zedek történetében sokkal nagyobb volt a szerepe, mint gondoltuk. A második világháború utáni korszak történetét több vonatkozásban újra kell értékelnünk. E­urópa a lehetségessé vált atomháború összecsapási területe lett. Utolsó korszaka kezdődött a két és félezer éves európai civilizá­ciónak? Nemzetközi megállapodások, hosszú tár­gyalássorozatok eredményeként aláírt szerződések gyengének bizonyulnak. Felül kell vizsgálnunk az állami-nemzetközi érintkezések eddigi, a 16. szá­zadtól fokozatosan kialakult, finoman kimódolt viselkedésformákkal szabályozott, méregdrágán fenntartott intézményrendszerének mindenható­ságába vetett hitünket? Százkilométeres ember­lánc, többszázezres tömeggyűlés hatástalan ember­áradat csupán. A kormányzat nem engedi vitatni döntését Csődöt mondanak végérvényesen az újkor klasszikus politikai mechanizmusai, a maguk parlamenti, pártközi tárgyalásai? Új típusú intéz­ményeket, fórumokat, a közösségi élet biztonságát szavatoló biztosítékrendszert kell keresni? A múltból fakadó, talán nem jogtalan kérdésfel­tevései a történetírásnak a jelennel szemben. Bizalmi válság. Nemcsak állami vezetők, de állampolgárok milliárdjai között is. A modern ismeretközlő apparátusok, újságjaikkal, műsor­szóró szerkezeteikkel képesek biztosítani a rossz­hiszeműséget nemcsak kormányokkal, de népek­kel szemben is. Különböző fejlődési utat bejárt, más-más szokásrendet rögzített civilizációk feszül­nek így egymással szembe. Ami az egyik hagyo­mányos gondolkodása szerint tárgyalási készséget, engedményt jelent, a másik szerint propagan­dának, gyengeségnek, vagy éppen hetvenkedésnek minősül. A saját történelmükből leszűrt jövő­képet, alkotmányos-társadalmi rendet kérik szá­mon a másikon. A rögzülések gátjai is a másik megértésének... A történetírás a múlt század óta az egyes civilizációk helyi közösségi hagyományai-­­ nak legfőbb rögzítője. Mindenekelőtt az európai történetírás. Fogalomkészletét is a nyugat-európai társadalmak tanulmányozásából fejlesztette ki. Nem érti az új világrészek másként szerveződött közösségeinek belső mozgatóit Nemcsak az ázsiait, afrikait, de gyakran az amerikait, a szovje­tet sem. Keveset is tud róluk. Nemcsak a klasszi­kus, az újkori fejlődés során Európában kijegece­­sedett intézmények felett járt el az idő az ezred­fordulóra, de történetszemlélete, történetírása fe­lett is? Jogos kérdése a társadalomnak történetírá­sával szemben...

Next