História 1988

1988 / 1. szám - KÁKOSY LÁSZLÓ: Az egyiptomi államigazgatás

Folytatás a 2. oldalról értelmiségből a világi hivatalnokréteg, s milyen óriási ennek befolyása az újkori európai kultúra és az államrendszerek szü­letésére. Hintze máig alapvető tanulmánya feltérképezi e réte­get hivatása és társadalmi besorolódása szerint. Szól az állami hivatalnokokról, a közigazgatási elöljáróság tisztviselőiről, a bírósági alkalmazottakról, a katonaság tisztjeiről, a tanárság­ról, a közüzemek /posta, vasúthálózat/ technikai tisztviselőiről és a városi körzeti autonómiák hivatalnokairól; és szól a magán­hivat­alnoko­król, akik a mind erősebbé váló magángazdaságban szolgálnak. Vajon történetírásunk nem túlságosan régimódi-e, amikor te­matikáiban még mindig az állami—nemzeti összeütközésekre, poli­­tikai-párttörténeti csetepatékra összpontosít, s ezért nem tud választ adni századvégünk társadalmát izgató kérdésekre? Arra: vajon igaz-e, hogy ezen apparátus—hivatalnoki rend szerepe a korszakváltásoknál reakciósra fordul? Míg részben fenntartó­ja, letéteményese az emberi együttélés kereteit adó intézményeknek - a folyamatosság biztosítója -, ugyanakkor rabjává is lesz a ma­ga által kitermelt régi szabály- és törvényrendszereknek. S hogy konzerváló erőként lép fel minden új törekvéssel szemben? Egyál­talán: a 20. század végi európai társas élet nincs-e túlszervez­ve? Nincs-e az egyének élete túlságosan részletezett szabályo­zásnak alávetve? Ahogy a pontosan szervezett tudás- és tapasz­talati anyag állandó jelenléte biztosítója volt az újkori euró­pai kultúra kiemelkedésének, most nem válik-e az évezredes örök­ség az egyéni elgondolások kibontakozásának akadályozójává? XI. A bürokrácia társadalomszervező erejének eszköze az írásbe­liség. Minden európai nyelvben a "hivatal"-lal, "irodá"-val, "tisztség"-gel összefüggő szóban megtalálható a francia "büro", eredeti jelentésében "íróasztal" szó. Mint ahogy a modern álla­mi hivatalnokrendszer is a francia újkori államszervezetet te­kintette példájának. A franciaországit, ahol a 13. század folya­mán az európai tömeges írásbeliség kialakult. Az írás a legerősebb szervezőeszköze a társadalomnak, állan­dósuló birodalmak elképzelhetetlenek nélküle az emberiség törté­nelmében. A váltás a teljes szóbeliségről az írásbeliségre a tűz meghódításának jelentőségével vetekszik az emberiség történelmé­ben. Az írás /mind a képi, mind a betűírás/ teszi lehetővé a munkafolyamat állandóságának megszervezését, ennek köszönhető névsorok, ellenőrző listák készítése, a rendszeresség, ellenő­rizhetőség, s az írásba foglalás az egyetlen biztos módja a ha­gyomány, azaz a tapasztalati anyag megtartásának. Nem vész el az egyszer már "kitermelt" ismeretanyag. Az írást az emberi munka­végzés szervezettségének, összhangjának és az együttélés állan­dósulásának igénye fejleszti ki. Az "írnok" a társadalom szer­vező-funkcionáriusa, vagy a szervezők elsőszámú munkatársa. S a legtökéletesebb a gondolat kifejezésére, hagyományozására az európai betűírás. Volt olyan történetírói felfogás, amely ebből vezette le az európai kultúra kiemelkedését. Mi késztette arra az európai népeket, hogy a nehézkes, csak egy szűk réteg /elsősorban papok, egyházi személyek/ birtokolta írásmesterséget a 13. századtól hirtelen átalakítsák fürge kéz­mozgású folyóírássá? Amely már köznapi célokra használatos és mindennapi módon elsajátítható. Lehetséges indíték: az európai államok rendszerében az adott területek átfogása állandó igaz­gatással? Vagy az élénkülő csere- és pénzüzletek szabályozás­igénye?­­A kérdésre máig nincs egyértelmű magyarázata a történet­­tudománynak. Mint ahogy azt sem tudja felbecsülni: számszerűleg hogyan alakul a 13. századtól az írni tudásból és így a hiva­talnoki munkából élők száma és súlya? Arról már inkább van át­tekintésünk: a 17-19. században a hivatali rendszer kiépülése hogyan hozza magával az ún. polgári állam fejlődését, az állam­­terület egészét átfogó hivatalszervezetet /igazgatás, technika, egészségügy/, majd politikai képviseleti rendszert.­­A történet­tudomány előszeretettel beszél "aktakorszak"-ról, jelezve: a nehézkes középkori oklevelezéssel szemben a tömeges írásbeliség, az akta lesz az ügyintézés alapja.­ Az állam és a magángazdaság írásbelisége hogyan neveli fel önálló társadalmi erővé azt a műveltségéből, tudásanyagából élő réteget, amelyik legfőbb har­cosa lesz a modern polgári-képviseleti államrendszereknek! Az­után: a kötelező írni és olvasni tudás bevezetésével állami vagy magánhivatalnok lesz a "tanár"; az út, a posta, a közüze­mek működtetésével a "mérnök"; a közegészségügy fejlesztésével az orvos... Az írástudó, műveltségőrző és örökítő szakember, az értelmiségi immáron biztos fizetésű, de az adminisztráció köte­lékeibe besorolódó hivatalnokká lesz... Azután: az akták, hiva­tali előírások "behálózzák" a modern társadalmak napi életét, azok az egyén szintjén is "elbürokratizálódnak". A modern történettudomány hiányossága, hogy napjaink kérdés­állítására nem készült fel e téren sem. Vajon hogyan alakul ki e társadalom fölé emelkedő hivatalnokrétegben a hit, ő a közös­ség dolgainak letéteményese. A szervező-irányító tevékenység ho­zamának növekedése a munka- és életfolyamatokban? Vagy általában a szellemi tényező szerepének nyilvánvaló erősödése? "Kormányok, vezetők, sőt a pártok is feltámadhatnak, megbukhatnak, az admi­nisztráció marad" - fogalmazzák meg. Ugyanakkor rendelkezünk ku­tatással arra vonatkozóan: azzal, hogy az államszervezetek gya­korlatilag a teljes értelmiségi tevékenységet a maguk miniszte­riális ellenőrzése alá vonták /az egyetemi tanár, a kutató, sőt az író is bármikor megfenyíthető állami alkalmazott lett/, nem szorítják-e talán tudomásul sem vett korlátok közé az annyira kívánatos független gondolkodást? Az újkori európai kultúra nagyszerű fejlődésének egyik titka volt, hogy az értelmiségi szervező tudást eltartotta, hivatalosan elismerte, állami bizto­sítékokat adott számára. De vajon azzal, hogy az értelmiségit csak hivatalnokként kezeli, nem emel-e gátat a kultúránk fejlő­dését biztosí­tó megújító elgondolások megszületése, napfényre kerülése elé? Vajon szükségszerű, hogy az írásbeliség, az írás­gondolkodás általános elterjedtsége után is az ügyintézés ne há­ruljon mindjobban az állampolgárra, hanem továbbra is a társa­dalom fölé emelt hivatalnok-apparátus számát növelje? Vajon i­­gaz, hogy a hivatalnok-apparátus azért akar az ügyintézés titká­nak birtokában maradni, hogy a társadalom feletti adminisztratív uralmát megőrizze? Vajon az, hogy a mikrochipek világában a ha­gyományos írásbeliséget a munkafolyamat és közösség szervezésé­ben az új eszköz, a számítógép válthatja fel, mennyiben csök­kentheti ,vagy alakíthatja át a hivatalnok-szervezetet? S vajon a szervezéstechnika változása mellett egy új típusú társadalmi-po­litikai nyilvánosság programja mennyire követeli meg ugyancsak egy, a munkavégzési-közösségszerveződési igényekhez visszaidomu­ló bürokrata társadalom kifejlődését? III. A modern bürokrácia legdinamikusabb csoportja a politikai, ennek is legmozgékonyabb része a pártbürokrácia. Láthattuk: az Írástudó, a hivatalnok kezdettől a társas mun­ka és együttélés szervezésének nélkülözhetetlen részeként emel­kedett ki a társadalomból. A modern kori hivatalnok, a bürokrata joggal és büszkén mondhatta: ő szakmunkása a hivatalnak. 15 szak­bürokrata. A politika - mint a közösség életének szakszerű irá­nyító ereje­­ a 20. században e szakhivatalnokok együttesére tá­maszkodik. A 20. század politikai életének legjellemzőbb új vonása a hatalomért folytatott harc tömegessé szélesedése. Intézményes keretei a modern politikai pártok, melyek létrehozzák a maguk kodifikált célegyüttesét követő bürokráciát, a párt­apparátust. A pártbürokrácia nem szakbürokrácia, hanem a politika "általá­nos" irányának letéteményese. Óriási méretűvé diktatórikus ál­lamrendszerek fejlesztik. A diktatúrák a társadalmi élet totá­lis, azaz teljes átpolitizálásának igényével lépnek fel, és ezt a politikai totalitást az uralkodó párt mindent meghatározó esz­közével kívánják elérni. A pártbürokrata az "általános politi-

Next