História 1989

1989 / 1-2. szám - KÁKOSY LÁSZLÓ: A fáraó és a zsilipek

A fáraó és a zsilipek III. Amenemhat Az egyiptomi állami-vallási ideológiában sa­játos presztízs-szemlélet érvényesült: az ural­kodók elsősorban építkezéseikkel igyekeztek egymást túlszárnyalni, „örök időkig fennma­radó” sírjaik és az ország vallási központjai­ban emelt templomaik révén remélték nevük továbbélését. A Kr. e. III. évezredben a pira­misok voltak az isteni nagyság megnyilvánu­lásai, később a központosított monarchia la­zulásával a hangsúly egyre inkább a templo­mokra tolódott. Akár síremlékről, akár temp­lomról van szó, az utókor, más kultúrák szá­mára nehezen volt érthető, hogyan lehetett ilyen — számunkra irracionálisnak tűnő — cé­lok érdekében százezres tömegeket mozgósí­tani, óriási költségeket vállalni. A hősiesség, hadi dicsőség rangban csak ezután követke­zett. A gigantikus alkotások zavarbaejtő ha­tást gyakoroltak nemcsak a ma emberére, hanem már a görögökre és a rómaiakra is. Hérodotosz a zsarnoki önkény szeszélyét lát­ta bennük, az idősebb Plinius pedig a „kirá­lyok kincseinek semmirevaló és ostoba fitog­­tatásának” tekintette a piramisokat. Mivel az egyiptomi feliratok elsősorban az istenek és az uralkodók szolgálatában álló építmények nagyszerűségét méltatják, a gya­korlati gazdasági célokat elősegítő alkotások és vállalkozások homályban maradnak. Ré­gészeti módszerekkel is nehéz kiemelni ezeket a feledésből, mivel többnyire agyagtéglát használtak építésüknél, szemben a kőből emelt templomokkal és sírokkal. Míg Khe­­opsz piramisa, I. Széthi pompás sziklasírja és II. Ramszesz templomai benne élnek a törté­neti köztudatban, addig arról az uralkodó­ról, aki talán legtöbbet tett az egyiptomi földművelés felvirágoztatásáért, még az egyiptológiai szakirodalomban is kevés szó esik. Templom a termékenységért III. Amenemhat a XII. dinasztia egyik utol­só tagja volt, a jelenleg elfogadott kronológia szerint uralkodása Kr. e. 1842-1797-re tehe­tő. Programadó hivatalos neve, melyet trón­ra lépésekor vett fel: Ni-Maat-Ré, vagyis „Részese Ré Igazságának”. Maat istennő Egyiptomban az a kozmikus világrend - eti­kai jogi értelemben —, mely a természeti tör­vényeket is irányítja. Közel fél évszázados uralkodása a békés, nyugodt fejlődés időszaka, háborúk, területi hódítások nem fűződnek nevéhez, inkább ar­ra törekedett, hogy az elődje, III. Szeszószt­risz által meghódított núbiai területet bizto­sítsa a szemnai erőd karbantartásával. Egy templomot is építtetett Núbiában (Qubán), fő építészeti tevékenységének színhelye azon­ban az anyaország és ezen belül is a Fajjúm területe volt. A Fajjúm (Kairótól kb. 80 km-re délnyu­gatra) mélyedés a sivatagban, tulajdonkép­pen oázis, melyet azonban egy keskeny folyó­árok köt össze a Nílus völgyével. Ebben folyik a Nílus egy mellékága, a Bahr Juszuf, majd áthaladva a fajjúmi depresszión, beleömlik a Birkd­ el-Qarun tóba, melyet az ókorban Moirisznak neveztek. A Fajjúm nagy részét mocsarak borították, de egyes kiemelkedő területei már az V. évezredben lakottak vol­tak. Kr. e. 3000 táján, az államalapító Mé­nész király korában épült a terület későbbi kultuszközpontja, Szobek krokodilus isten fe­­dett temploma. A XII. dinasztia egyik ural­kodója, II. Szeszósztrisz - aki piramisát ezen a területen építette fel (Illahun)--jött rá arra, hogy a Fajjúm nagy lehetőségeket rejt magá­ban a mezőgazdaság számára, ő próbálko­zott először a Bahr Juszuf szabályozásával, de nagyobb eredmény nélkül. Az ő tervét elevenítette fel III. Amenemhat, amikor erre a vidékre koncentrálta erőit. Két királyi pira­mist emelt magának, egyet a memphiszi nek­­ropolisz legdélibb részében, Dahsurban, a másikat Hawarában, a Fajjúmon belül. A Középbirodalom piramisai egyébként már csak gyenge utánérzései voltak a IV. dinasz­tia - ma világszerte ismert - kőgúláinak; nemcsak méreteik lettek sokkal kisebbek, az építészeti kivitelezés hanyatlása is szembetű­nő. Az építményeket agyagtéglákból építet­ték, csak a belső folyosók kiképzésénél és a gúla burkolásához használtak kőtömböket. * A hawarai piramis ennek ellenére a maga nemében remekmű, egy olyan kor alkotása, amikor az anyag által nyújtott biztonságot leleménnyel, szellemes építészeti megoldá­sokkal kellett pótolni. A bejárat nem az észa­ki oldalon van, mint az óbirodalmi pirami­soknál, hanem délen, ami már magában is megnehezítette a sírrablók dolgát. A gúla belsejében a folyosók több szinten helyezked­nek el, a mennyezet egy-egy elmozdítható kőtömbje nyitja meg az utat a következő emeletre. A sehová sem vezető folyosók végét is gondosan eltorlaszolták, semmit sem rejtő kútszerű aknákat képeztek ki, mindezzel sok felesleges munkát, időveszteséget okozva az ille­téktelen behatolóknak. De a sírkamra, melyet egyetlen hatalmas kvarcit tömbből képeztek ki, ennek ellenére sem menekült meg a kirablástól. III. Amenemhat szerette volna elnyerni új vízrendszere sikeres működéséhez a Fajjúm isteneinek jóindulatát; ennek bizonyítéka a Medinet Mádinál feltárt templom, mely épí­­tészettörténetileg is becses emlék, hiszen ilyen jellegű építmény alig maradt a Középbiroda­lom korából. Szobek krokodilus és Hórusz sólyom isten mellett nyilván nem véletlenül szentelte a templomot a termékenység és jólét kígyó istennőjének, Renenutetnek. Ez a templom, mely uralkodása végéről való, több mint két évezreden át, egészen a római hódítás koráig a terület virágzásának egyik jelképe maradt és a betelepült görögök is hódolattal adóztak a földművelés patrónájának, Renenutetnek, akit ők Thermuthisznak neveztek. A labirintus Medinet Mádi kis ékszere volt a XII. dinasz­tia építészetének, de a Fajjúm büszkélkedhe­tett a kor legmonumentálisabb emlékével, a görögök által később Labürinthosznak neve­zett templommal is. A Labirintus egyelőre a régészet nagy rejtélyei közé tartozik, ugyanis R. Lapsius és F. Petrie itt folytatott kutatásai csak nagy összevisszaságban heverő kőtöm­böket és szobrokat találtak, melyek alapján az alaprajzot nem sikerült megnyugtató mó­don rekonstruálni, így ma is a görög utazók leírásaira kell támaszkodnunk, akik közül el­sőnek Hérodotosz (Kr. e. kb. 484—425) ad képet az építményről, mely szerinte a pirami­sokat is felülmúlja. Összesen 3000 helyiségből állt, melyek fele a felszínen, fele a föld alatt volt. Tizenkét bejárat vezetett a dombormű­vekkel, oszlopokkal díszített belső térbe, a különböző méretű termekbe, udvarokba. Az alsó szintet Hérodotosz nem tekinthette meg, a Labirintus őrei szerint itt királyok és szent krokodilusok sírjai helyezkedtek el. Föld alat­ti folyosón lehetett bejutni a király piramisá­ba. Sztrabón, a nagy földrajztudós Kr. e. 25- ben vagy 24-ben érkezett Egyiptomba, tehát több mint négyszáz évvel Hérodotosz után látogatta végig Egyiptom nevezetességeit. Ő is épségben találta a Labirintust, melyet kirá­lyi palotának ír le. Rejtett folyosókról, egy­mást szelő görbe utakról beszél, melyeken át az idegen vezető nélkül képtelen az utat meg­találni. Az ő látogatása idején fel lehetett Az isteni fáraó, mint szfinx .

Next