História 1995

1995 / 1. szám - ENGEL PÁL: A középkori Bosznia

A Bíborbanszületett Konstantin (905-959) Bizánci császár, nevének jelentése: „a bí­borteremben született”, vagyis akkor, amikor atyja már a trónon ült. Atyja, Bölcs Leó császár halála után (912) rövid ideig nagybátyja kerül a trónra, majd a kiskorú Konstantin mellett régenstanács irányítja a birodalom ügyeit. 25 évig apó­sa, Romanosz Lekapinosz a hatalom bir­tokosa, Konstantin csak névleges uralko­dó. 945-től válik egyeduralkodóvá, VII. Konstantin néven. A sokat betegeskedő császár már fiatal éveiben is­­ érdeklődött az irodalom és a tudományos művek iránt. Ez trónra lépése után kiteljesedett. Tudósokat gyűjtve maga köré külpoliti­kai, diplomáciai, közigazgatási, orvosi, mezőgazdasági kézikönyvek, anyaggyűj­tések összeállítását indította meg. Ezek közé tartozik a 950 körül fia (Romanosz) számára készített „A Birodalom kor­mányzása” c. műve. Ebben megpróbálta felkészíteni jövendő utódját a birodalmi külpolitika alapkérdéseire, a birodalom közelében élő népekkel folytatott diplo­máciai kapcsolatokra, bánásmódra. Az utókor számára ez a „diplomáciai kézi­könyv” becses történeti forrássá válik, hi­szen adatokat tartalmaz a korai magyar, orosz, besenyő, kazár, délszláv, örmény, grúz történelemre vonatkozóan. A Birodalom kormányzása (részlet) A szerbekről és a földről, melyen most laknak. Tudnivaló, hogy a szerbek a keresztelet­­len szerbektől származnak, akiket fehé­reknek is neveznek, s akik Turkián túl azon a helyen laknak, melyet ők Borki-nak neveznek, s ahol szomszédos velük Frankország, úgyszintén a fehérnek is ne­vezett kereszteletlen Nagy Horvátország is; tehát eredetileg ezek a szerbek is ott laktak. (...) A „szerbek” a rómaiak nyel­vén „szolgák”-at jelent. (...) Ezt a nevet azért kapták a szerbek, mivel a rómaiak császárának szolgái lettek. (...) A megke­resztelt Szerbiában levő lakott városok: Desztinikon, Tzernabuszkéi, Mejarétusz, Dreszneík, Leszník, Szalinesz, és Boszona területén Kátéra és Desznik. A horvátokról és a földről, melyen most laknak. A horvátok, akik most Dalmáciában lak­nak, a kereszteletlen s a fehéreknek is ne­vezett horvátoktól származnak, akik Tur­­kián túl, Frankországhoz közel laknak és a kereszteletlen szerb szlávokkal határo­sak. A „horvátok” a szlávok nyelvén annyit jelent, mint „sok földet birtoko­­lók”. Ezek a horvátok menekültekként jöttek Herákliosz császárhoz, még mielőtt a szerbek ehhez a Herákliosz császárhoz menekültek volna, abban az időben, ami­kor az avarok kiűzték onnan a rómaiakat, akiket Diokleciánusz császár Rómából vitt és telepített oda... kövezett út, amelyek a középkoron át használatban maradtak. Amikor a 600-as években a szerb-hor­­vát beköltözés végbement, a Kárpát-me­dencében már az avarok uralkodtak, és igen valószínű, hogy a vándorlás az ő köz­reműködésükkel folyt le. Az avar fennha­tóság emlékét őrzi a bán méltóságnév, amelyet a nagy avar hódító, Baján kagán nevéből származtatnak, és később, a kö­zépkorban Horvátország és Bosznia ural­kodóit, ill. kormányzóit jelölte. Egyéb­ként azonban a bevándorlást követő első évszázadokról nagyon keveset tudunk. A beköltözők magukkal hozták és még szá­zadokig őrizték ősi nemzetségi szerveze­tüket. E szervezet alapja a szóbeliség, a fiági vérrokonok szoros összetartozása és a legöregebbek hagyományos tekintélye. Egy-egy völgy vagy vidék élén valószínű­leg kezdettől fogva örökletes nemzetség­fők, zsupánok álltak, akiket amolyan helyi törzsfőnökként kell elképzelnünk, szilárd és tartós politikai szervezet — állam — azonban sokáig nem jött létre. Annyi sejt­hető, hogy a vidék a 9. századtól bolgár, majd bizánci fennhatóság alá tartozott, de a múltat egyébként az a fajta homály üli meg, amely a történelem előtti korok sa­játja. Maga a Bosznia név először 950 tá­ján merül fel futólag egy szerbek lakta vi­dék neveként, Bíborbanszületett Kons­tantin bizánci császár jól ismert politikai kézikönyvében, abban, amelynek a hon­foglaló magyarság nevezetes leírását is kö­szönjük. Kereszténység és eretnekek A kereszténység elterjedése itt jóval meg­előzte az államalakulás korát. Kelet felől valamikor 900 táján a bizánci szertartású, szláv rítusú orthodoxia szivárgott be, Hor­vátország és Dalmácia felől pedig a latin — a későbbi terminológia szerint katoli­kus — kereszténység. A középkor folya­mán az utóbbi volt az aktívabb, egyházi szervezete azonban csak évszázadok múl­va, a bosnyák államalapítás után kezdett kiépülni. Az uralkodók ezután többnyire szintén katolikusnak vallották magukat, de okleveleiket mégsem latinul, hanem szláv nyelven és cirill betűkkel állíttatták ki. Időközben megjelent a színen egy har­madik felekezet, a bogumilizmus, amely 1200 körül bukkant itt fel, és amely a kö­zépkori Boszniának mindvégig, amíg fennállt, sajátos színezetet adott. A bogu­­milok tanai végeredményben a keresz­ténységre nyúltak vissza, de oly távolra ke­rültek a hivatalos tanítástól, hogy leg­alábbis Nyugaton a legveszélyesebb eret­nekek között tartották őket számon. Ez végül is érthető, hiszen egyebek között ta­gadták magát az egyházi hierarchiát, ame­lyen a kereszténység uralma nyugodott, és azt ugyanúgy az „ördög művének” tekin­tették, mint sok egyebet, ami a hívők min­dennapi életét szabályozta, például a há­zasság intézményét. Franciaországban és Itáliában, ahol kathar és albigens néven váltak ismertté, az egyház a 13. században kiirtotta őket, de Boszniában a török hó­dításig sikerült fenntartaniuk magukat. Hogy mármost a tanításaik nyugatról ér­keztek-e ide, avagy megfordítva, épp itt, a Balkánon volt-e a nyugat-európai katha­­rok őshazája, az ma már eldönthetetlen. A bogumil kérdés, mint kritikus pont, a középkoron át napirenden maradt mind Bosznia, mind a római egyház törté­netében. A 12. században megerősödő pá­paság ide is szerette volna kiterjeszteni fennhatóságát, a katolikus hierarchia ki- Az első bosnyák oklevél, 1189 II. Kotromanics István pecsétje

Next