Melléklet 2002

2002 / 1. szám - Glatz Ferenc: Szeptember 11. és a tudomány

Tfm­ULItlflllYGK EZREDFORDULÓ • 2002.1 I. A mm VÉLSÉG Dragánbirodalmak­ az informatika korában Váratlanul érte korunk emberét, hogy a világ mai gazdasági és politikai központját egy nem állami erő csapása érte. Egy magánbirodalom és egy vallási irányzat áll a jól elő­készített terrortámadás mögött. Ezt már legalábbis tudjuk. Figyelmeztettünk és évtizedek óta figyelmeztetünk arra, hogy le kell bontani gondolkodásunkban az állam alá emelt piedesztált. Figyelmeztettünk arra, hogy a termelésszerve­zet 20. századi globalizációja hogyan feszíti szét az államok szervezetére épült világrendet, s hogy e fejlődés következté­ben korunkban olyan hatalmas nemzetközi magánvállalat­birodalmak keletkeztek, amelyek gazdasági ereje meghalad­ja egy középhatalom erejét is. S hogy a termelésszervezet­­ és az általa foglalkoztatottak új identitása - a vállalati iden­titás - szétfeszítik az állampolgári identitás, az államhoz tartozás elsőbbségét az emberek gondolkodásában. Új ér­dekrendszer kiépülése gyorsult fel, amely alapjaiban külön­bözik az államközpontú világrendtől. Mi, történészek többször utaltunk arra, hogy ezen új tí­pusú magánbirodalmak felidézhetik majd a középkorból már ismert hatalmi pluralizmust, amikor egy-egy hűbérúr területi szervezete vagy valamelyik egyház szervezete év­századokon át riválisa lehetett az államszervezetnek. Hi­szen egy-egy nagy nemzetközi termelési szervezet érdek­­érvényesítő ereje államvezetéseket kényszeríthet térdre. És ki tudja, milyen célok érdekében mozgósítják ezek az új tí­pusú birodalmak egyszer majd erejüket? Arra azonban még valóban nem volt példa, hogy egy nemzetközi tőkéscsoport vallási vagy más világnézeti célok érdekében mozgósítson milliárdokat, s hogy a civil birodalom, a civil háború, a pol­gárháború eszközeihez nyúljon. Mint ahogy azzal sem számoltunk, hogy a modern tech­nika - mindenekelőtt az informatika - olyan akciókat, olyan akciószervezés-technológiát alakíthat ki, amelyek az állami hadviselések évszázadaiban szokatlanok. A világ ugyanis a 17. század óta csak az államok közötti hadviselésre volt felkészülve. (Tegyük hozzá: még a polgár­­háborúk is mindig az államok háborúinak részeként jelen­tek meg.) A világon a nagy ideológiai összecsapások - a fa­sizmus, demokrácia, kommunizmus - is állami háborúk for­májában zajlottak le. A modern politikai intézmények logikája szerint az államok a világ kultúrájának rendezési egységei: az állam területén zajlanak le az ideológiai politi­kai összecsapások, és amelyik ideológia többségre jut, az természetesen igénybe veszi az államszervezet erejét, mind belbiztonsági, mind diplomáciai, mind katonai erejét. Ahogy az Egyesült Államokban vagy Európa nyugati felén másfél százada a liberális demokrácia uralkodott, úgy Euró­pa közepén, illetve keleti felén hol a demokráciák, hol a dik­tatúrák váltották egymást. Kapitalista, szocialista, nemzeti szocialista ideológiák egy-egy államalakulatot vettek birtok­ba, és az ütközések is ezek között zajlottak le. Most azonban tudomásul kell venni, hogy e hadüzenet­tel felérő támadás mögött nem egy állam, hanem egy magán­birodalom és egy vallási szervezet áll. Akárki követte is el a bűntényeket - hiszen máig nem tudjuk pontosan, forrássze­­rűen bizonyítani milyen szervezet áll a szörnyű esemény mögött - az biztos, hogy sem a világterrorizmus hazájának mondott Afganisztán, sem más állam nem nevezhető meg egyértelműen elkövetőként... De soroljuk csak következtetéseinket. Mondom, azért veszem a bátorságot, mert érzem a diag­nóziskimondás kötelességét, s hogy konzultációra hívjam tanult barátaimat. S azért, mert hiszem, hogy csak a bolond gondolja, hogy az orvos a hibás, ha a nem kedvező diagnó­zist kimondja. Tehát bízom benne, hogy nem az elemzőt kö­vezik meg, mert a füleknek nem kellemes mondatokat ír le, vagy mond ki. Pácienseinknek tudomásul kell venni: az or­vosnak, bármennyire is együtt érez a szenvedőkkel, nem ha­­lottsiratónak kell lennie. Tegnap: hidegháború Mitől féltettük eddig civilizációnkat? A 20. században a vilá­got veszélyeztető válságok a zsidó-keresztény kultúrán be­lüli hasadékok mentén látszottak. Az egész civilizációnkat fenyegető veszélyt a liberális demokrácia és a diktatúrák, majd a kapitalista kontra szovjet típusú szocialista tábor üt­közésében láttuk. Az elmúlt 70 esztendőben mind Európa (beleértve a szovjetek megszállta Európát is), mind Amerika (beleértve az Egyesült Államokon kívüli Amerikát is) a zsi­dó-keresztény kultúrkör másik erejétől érezte veszélyeztet­ve magát. Az egyéb feszültségeket - így a kultúránkon kívül jelentkező szociális, etnikai feszültségeket Ázsiában, Indiá­ban, Afrikában, Dél-Amerikában - a mi belső ellentéteink járulékainak tekintettük. Aszerint figyeltünk rájuk, hogy melyik oldalra sorakoznak a rg-i kultúránkon belüli háborúk idején. A Szovjetunió félt az Egyesült Államoktól, a világka­pitalizmus hódításától, az Egyesült Államok rettegett a Szovjetuniótól, illetve a kommunizmustól. Csak billiós nagyságrendben mérhető befektetéseket eszközöltek a glo­bális fegyverekre, a másik területet elérő támadási, illetve védelmi rendszerek kiépítésére, először repülőgép-, azután rakéta-, majd csillagháborúra készülve fel. És most vége szakad e fél évszázados fegyverkezési őrü­let propagandájának. Szeptember 11. végre rádöbbentett a közismert tényre: a Szovjetunió összeomlása után újra kell gondolni, szabad-e engedni, hogy továbbra is a világ fölé emelkedjék az a hatalmas fegyverkezési-technikai infra­struktúra, amely 1939-1990 között kiépült. S amely a II. vi­lágháborúban, majd a hidegháborúban önálló érdekképvisel

Next