Melléklet 2004

2004 / 1-2. szám - Glatz Ferenc: Európa, Európai Unió, Magyarország

FIGYELŐ EZREDFORDULÓ • Jómai Az EU segíti a természet és az ember új viszonyának in­tézményesedését. Az unió igazgatási határai igazodnak a természeti egységhez, azaz az európai félszigethez, és így kí­nálja a lehetőséget, hogy az emberi közösség és a szálláste­rület természeti adottságai között új együttélési stratégia alakuljon ki. [...] Az unió békét teremt a kontinensen. A 20. század Európá­ját két világháború tette tönkre, ami miatt az Egyesült Álla­mok termelési és kulturális közösségei az európaiak elé kerül­hettek. A béke társadalmi békét is jelent, vagyis a demokrácia - mindenekelőtt az emberi szabadságjogok - biztosítását. [...] Az EU egy új európai identitás megteremtője. Ez önkriti­kus történelemszemléleten nyugszik, de büszkeséget is tar­talmaz: az európai kultúra, technika és közösségszerveződés öt évszázadig a világ fejlődésének élén állt, és annak előrehajtó ereje volt. Az EU büszkén vállalja, hogy az európai történelmi értékeket - a zsidó-keresztény szokásrendi és a görög-római politikai szerveződés értékeit - jövőorientáltan felhasználja, és ha kell, más kontinensek kultúrájával ütközteti, amivel hoz­zájárulhat a fegyveres összecsapások elkerüléséhez. [...] Helyünket keressük Európában mint állampolgári közös­ség, mint nemzeti-kulturális közösség és mint egyén. [...] Ál­lampolgári kötődésünk előreláthatóan csökkenni fog. Az ál­lampolgári identitás jelenleg szinte minden más identitásun­kat kiszorít. Ez a túlsúly megszűnik. De az élet mikroszintjén évszázadra menően megmarad még. Csak más súllyal. Az álla­mok hatalmi jellege több évezred után csökkenni fog, mivel az államok átadják az uniónak katonai, külpolitikai és pénzügyi funkcióik nagy részét. Mégis feltehetően sok évtizedig a loká­lis igazgatás egységei maradnak. Csak a hatalmi államból szol­gáltató állam lesz. Az állami adminisztrációnak elsősorban az egészségügyet, az iskolaügyet, a lokális igazgatást, a helyi köz­­biztonságot és a szociális hálót kell működtetni. [...] A nemzeti közösségek feltehetően erősebbek lesznek, mint az állampolgári közösségek. Ennek az erősödésnek alapja az, hogy az unión belül megmarad a nyelvek, a nemzeti kultúrák jelentősége. Európában feltehetően a nyelvi érint­kezés három szintje fog rögzülni: a glóbusz szintű lingua franca (angol) mellett több lokális lingua franca is létezni fog (Európában minden bizonnyal a spanyol, német, orosz, fran­cia), és mindemellett élni fognak a nemzeti nyelvek. Nem zárhatjuk ki azt sem, hogy a nyelvtudás alapján az EU szociálisan-kulturálisan két részre fog tagozódni: a tár­sadalom egyik része, amelyik nyelveket tud, elfoglal bizo­nyos foglalkozási ágazatokat, gyorsan fog emelkedni, míg a másik része egy szociálisan és kulturálisan alacsonyabb szintet megélő társadalmi réteget fog képezni. [...] A nyugat-európai társadalmak szerves fejlődés eredmé­nyeként jutottak el az EU-hoz mint területigazgatási egység­hez. Más a helyzet a közép-kelet-európai országokkal. 1998 márciusában megkezdődött Magyarország uniós felkészült­ségének átfogó vizsgálata. Az államigazgatás tagolódása sze­rint mérték fel a jelölt országok mezőgazdaságának, környe­zetvédelmének, jogrendszerének szintjét, és vizsgálták, mennyire harmonizálnak azok az EU megfelelő előírásaival. Most látszik csak meg, hogy az uniós tagság a magyar ember számára sok vonatkozásban kényszermodernizáció lesz. Az unió jelenlétét nemcsak a nálunk is bevezetendő fizetési esz­közön mérheti maj­d le, meg azon, hogy még több nemzetkö­zi vállalkozás van jelen környezetében, hanem azon is, hogy a fehér és a színes üveget külön kell válogatni, hogy a szennyvizeket szigorúan tisztítórendszerekbe kell irányíta­ni, a csomagolóanyagokat újrahasznosítható anyagokból kell bizonyos százalékban előállítani. És az EU-ban élő ma­gyar embernek újra fel kell fedeznie a szorgalom és az ipar­kodás eredményes voltát, amely iparkodásról a szovjet rend­szer intézményesen próbálta leszoktatni. A tagjelölt orszá­gok állampolgárainak meg kellene magyarázni, mit jelent számukra az EU polgárának lenni. [...] Kik mondják el ezt a csatlakozásra váró országok polgá­rainak? Azok, akiknek feltételezhetően van erről ismeretük: az értelmiségiek (tudósok, tanárok) és a politikusok. [...] Új típusú politizálásra lenne szükség a csatlakozásra váró országokban. A politikus és a választó kapcsolata ne csak abból álljon, hogy a választót rábírják a saját politikai pártjuk programjának támogatására, azaz beszavaztatják magukat a parlamentbe vagy a helyi képviseleti szerveze­tekbe. A politikusnak felvilágosítást is kellene folytatnia vá­lasztói körében. [...] Egyelőre csak a nagyipari és a mezőgazdasági munkaerő­­piacon jelentkezik a tömeges munkanélküliség és a szemé­lyes egzisztenciasüllyedés. De az EU első tíz éve már alapjai­ban rázhatja meg a jelenlegi tisztviselői középosztályt is. Sem a professzor, sem a helyi tisztviselő nem fog boldogul­ni, ha nem lesznek Európa-ismeretei (ha nem tud nyelve­ket), ha nincs fölkészítve a nemzetközi versenyre. [...] Vajon politikusaink mennyire tájékozottak az EU ügyei­ben? Egyáltalán, a többpártrendszer pártpolitikája mennyire nevel ki ún. szakpolitikusokat? Hiszen a politikusok nagy ré­sze, hasonlóan a nyugat-európaiakhoz, nem szakpolitikus, hanem pártmunkás. Többségükből hiányzik a szakpolitikai műveltség, és ennek következtében hiányzik az európai szak­­politikában való jártasság. Van-e bátorságunk megbeszélés tárgyává tenni itthon és Európában: az, amit politizálásnak neveznek ma, jórészt intrikába, személyi érdekcsoportkép­zésbe kényszerült aktivitás, így aztán nehezen várható el a hi­vatásos politikusoktól, hogy hitelesen beszéljenek a polgárok­nak a rájuk váró európai jövőről. Az értelmiség felelőssége ilyen helyzetben még nagyobb, mint általában. Sokkal többet kellene felvállalnia az „Euró­­pa-ismeretek" meghonosításának programjából! Sokkal több Európa-ismeretet kellene megszerezni - különösen a tanár-értelmiségnek - az alsó szinttől az egyetemig. No és az író-szerkesztő értelmiségnek...

Next