Melléklet 2008

2008 / 1. szám - Andrei Plesu: Az egyesült Európa értékei

DISPUTA tolerancia, egyfajta régimódi pietizmus, a tudományt mellőző obskurantizmus és a modern világ elől való elzárkózás. Ép­pen a nagyfokú történelmi tudatlanság és a szekularizáció ideológiai presztízse vezetett végül annak az értékrendszer­nek az eróziójához, amelyet Európa több mint másfél évezre­dig mértékadónak tartott. Tény, hogy minden eddiginél na­gyobb méreteket ölt azoknak a száma, akik már nem találnak valódi útmutatást a vallásban. Már a kultúrának sincs sérthetetlen becsülete. Stephen Greenblattnak az 1990-es években megfogalmazott szavai­val élve: „Ez a fogalom ma már nem sokat jelent." James Clifford pedig már 1988-ban azt írta: „Culture is a deeply compromised idea." (A kultúra egy erősen kompromittáló­dott fogalom.) A könyvek, az iskolák, a könyvtárak és taná­rok alkotta - egykor monumentális - intézményrendszer fokozatosan változtatja kontúrjait és működési szabályait. Kell-e még magasztalnunk a harmadik erőtényezőt, az államot? Hiszen alig maradt valami közös dédapáink elvhű­ségre és lojalitásra épülő nemzetállama és a mi világunk kö­zött, ahol a multinacionális nagyvállalatok, különféle föde­rációk és határokon átívelő nagyszabású víziók uralkodnak. Világos, hogy a hagyományos értékforrások - egyelőre leg- A Balkán és Közép-Európa EZREDFORDULÓ • MM alábbis - nem produktívak, nem elégségesek és igen kétségesek. Új erőforrásokat, új távlatokat kell találnunk - esetleg új életet lehelni a régiekbe. Kelet-Európa - illúziók nélkül Az elmúlt években többször kérdeztek engem is arról, mivel gazdagíthatja Európa keleti része a kontinens nagy család­ját. Azt szoktam válaszolni: mi, keletiek egyfajta fáradtságot hozunk Európába a magunk „hasznos" gyengeségeivel és hi­­­ányosságaival együtt. Ez a fáradtság azonban nem egészen ártalmatlan, és gyengeségeink egy részét sem lehet pozití­van értékelni. Ugyanakkor egy kis egészséges fáradtság és bizonyos gyengeségek kedvezően hathatnak a dolgok újra­értékelésére, segíthetnek megtalálni a megfelelő kérdéseket és felismerni az adekvát válaszokat. Hadd magyarázzam el, mire is gondolok ezzel! Ez a keleti fáradtság, kimerültség a 45 éves diktatúra és az azt követő 18 éves „átmeneti" időszak eredménye, illetve a nyugati irányba kibontakozó akadályverseny hozadéka. Ez az, amitől kevésbé vagyunk fogékonyak az ideológiai divat­­irányzatokra és utópiákra. Kevésbé hoznak lázba a dicsősé­ges projektek, kőbe vésett igazságok és a propaganda. Azt is írhatnám, illúziók nélkül szeretjük Európát, euroközpontúság és ünnepélyeskedő eufória nélkül. A marginalitás melankóli­ájával szeretjük ezt a kontinenst és nem is vágyunk arra, hogy a mennyországhoz hasonlítson. Biztos, hogy - ha már bekerül­tünk a klubba - szebb jövőben reménykedünk. Ugyanakkor tudjuk azt is, hogy problémáink az új bürokrácia kebelén sem fognak egy csapásra köddé válni. Ez a hozzáállás három olyan értéket vet fel, amelyek manapság ritkábban jelennek meg, mint azt képzelnénk. Ez a három érték a diszkréció, a realiz­mus és a türelem. Ezen értékek gyökerei valójában nem is európaiak. Öt évszázadon át közvetlen kapcsolatban voltunk az iszlámmal, sok szempontból még mindig Bizánc hatása alatt vagyunk, és sokáig együtt éltünk a keleti zsidóság bölcsességé­vel - ami nem is olyan rég még kézzel foghatóan jelen volt vá­rosainkban és közösségeinkben. Nyugat-Európa csak nyerhet pontuszi, kaszpi és mediterrán ízekkel fűszerezett keleti-dél­keleti távlatainak visszaszerzésével. Mit hozunk az Európai Unióba? A hiányzó égtájat - Keletet. A Földközi-tengeren ke­resztül pedig a térség még tovább nyílhat a Magreb irányába, Szent Ágoston otthona és rajta keresztül a nyugati keresztény­ség hazája felé. A Kelet fáradtsága és lassú ritmusa jól ellensúlyozza a nyu­gati fáradhatatlanságot. Több pihenést, több szemlélődést és több önzetlenséget kínálunk nekik. A kortárs civilizáció igen rosszul áll ezekkel. A gyorsuló idő, a célratörő munka, a ke­gyetlen karrier-stressz, konkurenciaharc és fogyasztási láz láttán nem tűnik időszerűnek az értékek kérdése. Nem marad már idő az önvizsgálatra, az elgondolkodó, kiértékelő hátra­dőlésre, az egyensúly visszanyerésére és a józanságra. Túl el­­ ő

Next