Bartók György: A „szellem“ filozófiai vizsgálata (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 4/9., 1934)

A „szellem“ filozófiai vizsgálata. Az itt következő fejtegetések, amelyeket tisztelettel terjesztek a Tekintetes Akadémia elé, ugyanazon gyökér­ről sarjadnak, amely előző három tanulmányomban közzé­tett vizsgálataimat is táplálta. »A philosophia lényege« című tanulmányomban (1924. 2-ik kiadás 1934. Szeged.) azt igyekeztem kifejteni és bizonyítani, hogy a filozófia voltaképen nem egyéb, mint a szellem öntudatrajutása, amiből az következik, hogy a filozófia célja a szellem tevékenységének és alkotásainak vizsgálata s ezen vizsgá­latok által a szellem lényegének feltárása. — »A rendszer filozófiai vizsgálata« c. dolgozatom végső eredménye az volt, hogy a szellem önmegvalósítása csak rendszer kere­tében történhetik, mert a rendszer már magának a szel­lemnek struktúrájában rejlik s ezt a bennrejlő rendszert systema intelligibile vagy ősrendszer névvel jelöltem. Min­den konkrét kialakult rendszernek lehetősége ott van a szellem mélyén rejtőző ősi rendszerben, ami azt jelenti, hogy a szellem végső kialakulása is csak a rendszer formá­jában történhetik. »Az eszme filozófiai vizsgálata« c. akadé­miai értekezésemben végül (1929.) ugyanezt a gondolatot fejtettem tovább, amikor tüzetesen kimutatni igyekeztem, hogy a rendszer, mint merőben teleologikus alakulat, az eszme szabályozására szorul, tehát az eszmének az ismeret egész területén döntő fontosságú szerep jut: ahol az eszme hiányzik, ott nincs is igazi ismeret, hanem csak adatok tört darabkái, amelyekből éppen az éltető jelentés hiányzik. Kant felfogásával szemben itt arra az eredményre jutottunk, hogy az eszme nem csupán regulatív jelentés­sel bír, hanem konstitutív jelentése is kétségtelen. Az eszme a maga szabályozó erejével áthatja az ismeret egész

Next