Prohászka Lajos: A platonista Cicero (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 5/11., 1942)

A PLATONISTA CICERO. I. Rousseau azt mondja nevelési regényének, az Emilnek azon a helyén, ahol az irodalmi olvasmányokról beszél, hogy amikor növendéke Demosthenest olvassa, ékesszólásától el­ragadtatva így kiált fel : «Ez aztán a szónok !» Cicerót ellen­ben ugyanakkor elintézi ezzel az egy kissé fitymáló nyilat­kozattal : «Ez prókátor». A műveltek többsége máig általában így vélekedik Ciceróról. Mindnyájan találkozunk vele serdülő életünknek egy-két esztendejében, rajta tanuljuk meg a tiszta latin próza­ stílust, a szónoki beszéd szerkezetét és kellékeit, s ismerünk meg egyet-mást a római köztársaság utolsó századá­ról és küzdelmeiről. De ezután? Jobbára elmosódott iskolai emlékekből, néhány elkoptatott idézetből tevődik össze az a kép, amelyet Ciceróról életünk további során őrzünk, s meg kell vallani, hogy ezek az emlékeink is fakóbbak, idé­zeteink pedig ritkábbak, mint az ókor bármely más írójáról vagy írójáról valók. Kivált a mai ember nincs már közvetlen viszonyban vele, sőt legtöbbször unja, s alig képes felérni ésszel, hogy miért lelkesedtek érte oly nagyon régebbi nem­zedékek. Kétségtelen, hogy modern világunkban a retorikai műveltség mindinkább veszít becséből, ezért már nem igen értjük a cicerói elokvenciát és stílusa is mind idegenebb tőlünk. Ma már más elemekre, más hagyományokra támasz­kodik irodalmi kultúránk is, s ha a modern lélek megtalálja ,is az élő kapcsolatot Homérosszal és Sophoklesszel, Vergi­­liusszal és Horatiusszal, a szónok Cicero alig kelt már vissz­hangot benne. S mintha ebben az esetben maga az ókor­­tudomány is megerősítené a közvélemény felfogását. Momm­ l*

Next