A MTA FILOZÓFIAI ÉS TÖRTÉNETTUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 23. kötet (1974)
1. szám - Beszámoló a Filozófiai és Történettudományok Osztályának 1973-ban végzett tevékenységéről
2 AZ OSZTÁLY ÉLETÉBŐL líráját; Szemere Samut, a filozófiai tudományok doktorát, életművéért; Mályusz Elemért, a történelemtudományok doktorát, a Thuróczy-krónika és forrásai (Akadémiai Kiadó, 1967) c. művéért. Az 1973. április 26-i ülés megvitatta ,,A köznevelés fejlesztését szolgáló pedagógiai kutatások" távlati tervét. A Művelődésügyi Minisztérium és az Akadémia Központi Hivatala állította össze a tervtanulmányt, amelynek első változata az MTA Pedagógiai Bizottsága elé került. Ezt követően az Osztály a rendkívül sok hasznos szempontot és megszívlelendő tanácsot tartalmazó szakértői vélemények figyelembevételével a már módosított tervtanulmányt tartalmas vita után bizonyos változtatásokkal felterjesztette az Akadémia elnökségének, országos szinten kiemelt kutatási főirányként elfogadásra és a Tudománypolitikai Bizottság elé terjesztésre javasolva. A főirány az előkészítésben résztvevők jó munkájának eredményeként sikeresen készült el. Az osztályülés álláspontjának kialakítását is alapos előkészítő munka előzte meg. Ennek során az osztály jól együttműködött mind az MTA Társadalomtudományi Főosztályával, mind a Művelődésügyi Minisztérium illetékes szerveivel. Sajnálatos, hogy az Osztály nem tudott megfelelően együttműködni saját Pedagógiai Bizottságával, a bizottság akkori vezetésével. A bizottság vezetése ugyanis kétségbe akarta vonni az osztály azon jogát, hogy szakértőket kérjen fel a főirányban foglaltak véleményezésére. Az osztályülés tartalmas vitájában megfogalmazódott az az igény, hogy közoktatásunk jelen helyzetének felvázolása s ennek kritikai elemzése nincs kellően megoldva (pl. a maximalizmus kérdése, a pedagógusok társadalmi szerepe stb.), sürgették a tervben körvonalazott problémák, feladatok gyakorlati kutatásának mielőbbi megkezdését. A pedagógiai kutatás távlati terve megvalósításának anyagi igényeivel, a finanszírozás kérdéseivel az osztályülés nem foglalkozott, de megfogalmazta azon álláspontját, hogy a pedagógiai kutatás, a köznevelés fejlesztésének rendkívüli fontossága miatt szükség van az anyagi és más feltételek maximális biztosítására. Ez az ülés foglalkozott B. M. Kedrov és A. N. Leontyev, a Szovjetunió Tudományos Akadémiája tagjainak személyében az Osztály új tiszteleti tagjainak jelölésével, akiket a Közgyűlés megválasztott. 1973. május 10-én tartotta az Akadémiai Közgyűlés keretében az Osztály kibővített, zárt ülését. Az osztályelnök beszámolójában a tudományterületek számos élő problémáját vetette fel: az egyes tudományok képviselete az osztályon, a tudományos kiadványok problémái, különös tekintettel a külföldi szerzők műveinek fordításban való közlésére, a tudományos közélet belső atmoszférája, egyes divatos nyugati elvek és módszerek átvételének kérdései és veszélyei, a szociológia „vadhajtásai", Hegedűs András és körének káros ideológiai tevékenysége, a pedagógiai és pszichológiai tudományok fejlődésének kezdeti, bár az utóbbi időben kétségtelen fejlődést mutató állapota, a filozófiai tudományok jelenlegi helyzete és súlyos problémái, az egyetemi tanszékek és 2* MTA II. Oszt. Köz 1.23. 1974