A MTA FILOZÓFIAI ÉS TÖRTÉNETTUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 23. kötet (1974)

1. szám - Beszámoló a Filozófiai és Történettudományok Osztályának 1973-ban végzett tevékenységéről

2 AZ OSZTÁLY ÉLETÉBŐL líráját; Szemere Samut, a filozófiai tudományok doktorát, életművéért; Mályusz Elemért, a történelemtudományok doktorát, a Thuróczy-krónika és forrásai (Akadémiai Kiadó, 1967) c. művéért. Az 1973. április 26-i ülés megvitatta ,,A köznevelés fejlesztését szolgáló pedagógiai kutatások" távlati tervét. A Művelődésügyi Minisztérium és az Akadémia Központi Hivatala állította össze a tervtanulmányt, amelynek első változata az MTA Pedagógiai Bizottsága elé került. Ezt követően az Osztály a rendkívül sok hasznos szempontot és megszívlelendő tanácsot tartalmazó szakértői vélemények figyelembevételével a már módosított tervtanulmányt tartalmas vita után bizonyos változtatásokkal felterjesztette az Akadémia elnökségének, országos szinten kiemelt kutatási főirányként elfogadásra és a Tudománypolitikai Bizottság elé terjesztésre javasolva. A főirány az előkészítésben résztvevők jó munkájának eredményeként sikeresen készült el. Az osztályülés álláspontjának kialakítását is alapos elő­készítő munka előzte meg. Ennek során az osztály jól együttműködött mind az MTA Társadalomtudományi Főosztályával, mind a Művelődésügyi Minisz­térium illetékes szerveivel. Sajnálatos, hogy az Osztály nem tudott meg­felelően együttműködni saját Pedagógiai Bizottságával, a bizottság akkori vezetésével. A bizottság vezetése ugyanis kétségbe akarta vonni az osztály azon jogát, hogy szakértőket kérjen fel a főirányban foglaltak véleményezésére. Az osztályülés tartalmas vitájában megfogalmazódott az az igény, hogy közoktatásunk jelen helyzetének felvázolása s ennek kritikai elemzése nincs kellően megoldva (pl. a maximalizmus kérdése, a pedagógusok társadalmi szerepe stb.), sürgették a tervben körvonalazott problémák, feladatok gyakor­lati kutatásának mielőbbi megkezdését. A pedagógiai kutatás távlati terve megvalósításának anyagi igényeivel, a finanszírozás kérdéseivel az osztályülés nem foglalkozott, de megfogalmazta azon álláspontját, hogy a pedagógiai kutatás, a köznevelés fejlesztésének rendkívüli fontossága miatt szükség van az anyagi és más feltételek maximális biztosítására. Ez az ülés foglalkozott B. M. Kedrov és A. N. Leontyev, a Szovjetunió Tudományos Akadémiája tagjainak személyében az Osztály új tiszteleti tag­jainak jelölésével, akiket a Közgyűlés megválasztott. 1973. május 10-én tartotta az Akadémiai Közgyűlés keretében az Osztály kibővített, zárt ülését. Az osztályelnök beszámolójában a tudományterületek számos élő problémáját vetette fel: az egyes tudományok képviselete az osz­tályon, a tudományos kiadványok problémái, különös tekintettel a külföldi szerzők műveinek fordításban való közlésére, a tudományos közélet belső atmoszférája, egyes divatos nyugati elvek és módszerek átvételének kérdései és veszélyei, a szociológia „vadhajtásai", Hegedűs András és körének káros ideológiai tevékenysége, a pedagógiai és pszichológiai tudományok fejlődésének kezdeti, bár az utóbbi időben kétségtelen fejlődést mutató állapota, a filozófiai tudományok jelenlegi helyzete és súlyos problémái, az egyetemi tanszékek és 2* MTA II. Oszt. Köz 1.23. 1974

Next