Zenelap, 1886 (1. évfolyam, 1-32. szám)

1886-01-01 / 1. szám

. A közéletben működő egyének — és bármily csekély állást foglaljanak el — többnyire ezen sors­ban részesülnek. Mennyivel inkább kell ezt eltűr­niük olyanoknak, kik szellemi fölényük által arra hivatvák, hogy magasan állva a sokaság felett, an­nak törvényt szabjanak,­­— akár a művészet akár a politika terén,­­ hogy a régi kijárt utakat el­hagyják s új utat törjenek. Mily nagy tér nyílik ekkor mindenféle nevetséges és hamis fejtegetések, szőrszálhasogató s roszszívü megjegyzéseknek! A mai világban csak saját érdeküket tartják az emberek szem előtt, embertársukét azonban in­kább nyelvükön mintsem szivükben hordják! Ha tehát találkozik ily természet csodája — egy fehér holló, a ki nemes gondolkodása s humánus élet­nézeténél fogva szolgálja az emberiséget, anélkül hogy minden alkalommal dobra ütne, t.­­ anélkül hogy minden tette, minden léptére kötelességsze­­rűen s előzetesen kikérné magának a t. ez. társa­dalom kegyes engedélyét s nélkülözhetlen (?) taná­csát, ekkor meg van teremtve a gonosz nyelvek és csípős tollak számára a legtágabb működési tér! Ez általában talán nem annyira gyűlölködés­ből mint fontoskodás vagy pletyka utáni vágyból ered. Hogy magyarázhatnék meg különben p. o. azon tényt, hogy még a fővárosban is találkoznak egyének,­­— és pedig oly egyének, kikről határo­zottan fel kell tennünk, hogy jól ismerik zenészeti viszonyainkat s ennélfogva felvilágosításra nem szo­rulnak, a­kik folyvást Liszt mesterre és mű­­vészi működésére vonatkozó együgyű kérdéseket s megjegyzéseket szalasztanak ki szájukon ? (Utóbbi időben még ujságpapiroson is megteszik!) Ily czélzatos nyilatkozatok által ösztönözve a nagy közönség, melynek Liszt európai jelentősé­géről és állásáról csak igen csekély fogalma van, indíttatva érzi magát, hogy az ősz mester nem ül nálunk Budapesten januárius hó 1-től deczember hó utolsó napjáig és nem gyakoroltatja legalább is háromszor hetenkint a hangsorokat, ujjgyakorlato­kat, Cramert st. sz. hogy továbbá külön osztályban nem tart előadásokat a hangközök s az öszhang­zattanból, hogy a tanév végén nincs jelen a vizs­gálatokon, nem jegyzi az osztályzatokat! Ha csak kissé meggondolnák Liszt ezen szi­gorú bírálói, még­is be kellene látniok, hogy mél­tatlan s jogtalan követelésekkel lépnek a nagy mester elé, melyek által kivált külföld előtt a hála­­datlanok színét öltjük magunkra. Liszt nimbusa s kiváló művészi működése európai jellegű s annak is kell lennie, hogy a ma­gyar zenészét kezdő művészet hatalmas pártfogása s ajánlata folytán állást s kiadókat nyerjenek kül­földön is. Ma nem lennénk azon irigylendő helyzetben, hogy a­midőn a jelenkor legnagyobb, leggeniálisabb zeneművészéről van szó, büszkeséggel Liszt Fe­­renczre, hazánkfiára hivatkozhatunk,­­ ha egész életén át csakis hazája határain belül műkö­dött volna.­­ Kiválóbb tehetségeknek (és ilyenek valóban vannak nálunk is oly arányban mint a külföldön) még ma is, daczára hogy a zene köz­művelődési fontosságát nálunk is kezdik elismerni, alig lehetséges általános zenei, a zene egész művé­szeti körét felölelő képzettséget szerezniök. Vegyük csak azon körülményt, nincsen oly zenekarunk, mely fiatal zeneszerzők rendelkezésére állana, hogy így önmagukat megismerhessék és ezáltal a zene­­értő közönséggel érintkezhessenek; ennek termé­szetes következménye az, hogy szerzeményeik szá­mára kiadókat nem találnak. Némethonban a kezdő zeneszerzőket illetőleg sokkal előnyösebb viszonyok léteznek, mert minden nagyobb városban jóravaló zenészekből álló úgynevezett kerti zenekart (Partem Didiéit ív) találnak, mely aránylag csekély díjért bérelhető s még azon előnyt is nyújtja, hogy az illető személyesen igazgathatja. Mennyire ment volna Liszt a 36-1­-es években nálunk ,ha meg­valósította volna azon szándékát, hogy állandóan letelepedik itthon­, a­midőn a legmagasabb műesz­mény még a barnabőrű zenész volt ? Liszt, ki még a 70-es években egy nagyszájú álművész „mester, mester” kifakadásaira ezen gúnyos feleletet adta: „mester, mester ? — igen megtisztelő! Csakhogy Z E N E L A P. maga egész operairodalmat képvisel. Hogy bármilyen jelentőséget tulajdonítson neki a későbbi kritika, nemzeti jelentősége sem elmúlni, sem kisebbedni nem fog, mert azok közé fog tartozni mindig, a­kik nemzeti fejlődésünk történetében a legfényesebb lapokon állanak. Úttörő volt a szó legnagyobb értelmében. Nemcsak alapot rakott, hanem arra az alapra épített is : Hunyadi László után Bánk­ bánt, Bánk­bán után Dózsa Györgyöt, Dózsa György után Brankovicsot, Brankovics után a Névtelen hősöket, a Névtelen hősök után István királyt. Minden operája fejlődés. Minden operájával tovább emelkedett. Az a hatalmas irány, mely az operairodalomban Európa-szerte tért foglalt (és jo­gosan foglalt tért, mert nem múló divat, hanem régen érzett igazság) Erkel operáiban is helyet ta­lált. De ezzel csak a forma tágult és a ki­fejezés vált erőteljesebbé: a sze­lem meg­maradt magyarnak, mint azelőtt. Jöhetnek és jöjjenek is új talentumok, a­kik a magyar operát közkincsévé tegyék az egész műveit világnak. De b­ámily szerencsés legyen egy jövendő korszak gyermeke, Erkel Ferencz dicsősége nem fog elhomályosulni, mert ez a dicsőség úgy össze van forrva nemzetünk múltjával és a múlt minden fényével, hogy már abban megőrizné halhatatlan­ságát csorbítatlanul. Erkel operái vigasztalták a magyar nemzetet, mikor még a vigasztalás sem volt megengedve. Erkel operáin lelkesedtünk, mikor a jövő hajnal gyönge párja is alig-alig derengett. Örök hála annak, a­ki egy bús nemzetet vigasztal és lelkesít! Erkel Ferencz még mindig köztünk van, mint nemzetünk élő büszkesége. —­ S a hófehér fürtös aggastyán fejéből még most is oly frissen buzog a dallam, mint havas bérc sziklájából a forrás. Le­het-e megindulás nélkül rá tekinteni, az egyetlen úttörőre, a­ki még fönnmaradt az úttörők nagy gárdájából ? S nem kell-e köszönetet mondanunk a sors­nak, hogy nagyjainkat nem veszi el tőlünk egymás­után, — hogy marad még köztünk egy-egy minta, a­kit tisztelnünk, követnünk és csodálnunk lehet ? Ábrányi Emil.

Next