Zenelap, 1886 (1. évfolyam, 1-32. szám)

1886-01-01 / 1. szám

ZEN­EL­AP: nekem ügyes legényekre van sz­üksé­­ge­m!“ Igenis ügyes legények! Liszt már oly sok ügyes legényt nevelt európai jelentőségű mesterré, hogy azokat e helyen felsorolni tökéletesen feles­leges. De ők ám ,,ügyes legények“ voltak annak idején. Hány ily ügyes legényt talál mindenha ná­lunk Liszt mester? Valljuk be az igazat, csak na­gyba gyéren találkoznak, ellenben nagy a száma azon önhitt „inasoknak“, kik önmagukat „mester­nek“ képzelik! Csak nem követelhető a mesterek mesterétől, hogy a zongorázás és elmélet alapele­meit verje bele a kezdőkbe? ez ugyanis az „ügyes legények“ dolga. A mester csak oly tanítványokkal foglalkozhatik, kik tehetség és becsületes iparkodá­­■kon kívül alapos zenészeti előkészültséggel bírnak, úgy az elméletre mint a zongorázásra nézve. Amit azután még Lisztnél lehet elérni, az a legmagasabb felavatás,... az eszmény megközelítése! Hogy nagy mesterünk ittléte alatt veleszüle­tett nagylelkűsége s jószívűségével mennyit tett az oktatás, bátorítás, tanácsadás és pénzbeli segélyzés terén, csak azok méltathatják megközelítőleg, kik azon szerencsében részesültek, hogy vele benső s közvetlen érintkezésben lehettek! Alig volt és van nap a mester kéthavi ittléte alatt hogy már kora reggel a legszerényebb tolakodással — egy vagy több jövendőbeli Wagner Richard vagy Goldmark ajtaján ne kopogtatna és óriási hangjegytekercscsel felfegyverkezve drága idejét igénybe ne venné. Csak igen csekély része jön azon szándékkal, hogy ta­nuljon ; nagyobb része már mesternek képzeli ma­gát, s csak írásbeli bizonyítványt óhajt erre nézve szerezni, — vagy pedig egy jól fizető kiadót Talán kivétel nélkül azonnal zongorához ül a mester s bá­torító nyájassággal, előadja a szerzeményt, helyen­­kint dicséri vagy rosszalja értékéhez képest, egyes részeket közbeszúr, üres és egyhangú öszhangza­­tokat megváltoztat stb. Azonkívül ritkán bocsátja el az illetőt anélkül, hogy látogatás ismétlésére fel ne szólította volna. Az ország külömböző vidékei­­­ről beküldött szerzeményeket Liszt a legnagyobb lelkiismeretességgel nézi át s néhány írott szó kí­séretében (ez többnyire főczélja a beküldőnek) küldi vissza; megjegyzendő hogy a postai költsé­geket a mester viseli. Az ifjú zongorászt ugyanily előzékeny s szívélyes fogadtatásban részesíti,hacsak némi tehetség és jóakaratot tapasztal. Az eddig előadottakból önként következik, hogy: ha az illető tanítvány a szükséges készültségen kívül tehetség és szorga­lommal bír, Liszt mester vezetése alatt töltött két hó tökéletesen elég­séges; az év többi tíz hónapján átdol­gozzék a mestertől nyert utasítások szerint, fordítsa részletes tanulmányo­zásra s törekedjék önállóságra. A tanítással is foglalkozó európai nagy zene­művészek egyike sem marad tanítványainál egy helyen 2—3 hónapnál tovább. Bülow, Joachim, Rubinstein, Menter Zsófia s m. az év két harmad­részét távol töltik lakhelyüktől. Ha azonban őszinte óhajtásunk, hogy az ősz mestert hosszabb időre kössük fővárosunkhoz, akkor első kötelességünk, hogy hazai művészeti viszonyaink fejlődésére irá­nyuló áldozatkészségét és magas művészeti terveit hálás elismeréssel fogadjuk és vezetése alatt egye­sült erővel működjünk közre a zenészet dicsőí­tésére. Liszt Ferencz annyit tett szülőföldjéért, hogy ha nem akarunk hálátlanok lenni, csakis a legmé­lyebb tisztelettel s a legmelegebb elismeréssel visel­tethetünk iránta, mert különben jogosultnak lát­szanék talán egy délnémet orgonaművésznek egyik hazánkfiával Liszt felett folytatott beszélgetése köz­ben tett ama kissé nyers nyilatkozata: „Önök otthon hazájukban nem érdemlik meg Lisztet, mert nem tudják eléggé megbecsülni.“ Ne kívánjunk az ősz mestertől méltánytalan­ságot, hanem hagyjunk többi ünnepelt művész­hazánkfiainak is mint: Joachim, Heller St., Grün J., Goldmark s többen egy kis működést tért hazá­jukban. Igaz örömmel fogadnék őket, ha még em­lékeznek reánk. Tehát legyünk méltányosak! . . bb. A zongora készítésének fejlődése és az 1885-ki országos kiállítás. Nem lesz érdektelen, ha a kiállítás alkalmából nemcsak a kiállított zongorákról emlékezünk meg, ha­nem egyúttal a zongora készítésének fejlődését is — különösen hazánkra vonatkozólag — dióhéjban kö­zöljük. Hazánkban a múlt század végén készült az első zongora Debreczenben Szalovszky által, később ugyan­csak Rácsky János sok zongorát gyártott. Azokból most is vannak egyes példányok ugyancsak Debre­czenben édes atyám birtokában. Ezen zongorák asz­­talalakúak, keresztben húrozottak és a hangtompító­juk (pedal) nem lábbal nyomatott le, hanem térddel fel, hangjuk körülbelül olyan, mint a czimbalomé, terjedelmükre nézve 5-s fél, 6-s fél nyolc­adnak felel meg. E század elején ugyancsak Debreczenben Veres János ké­szített zongorákat, ki már hosszú alakúakat is gyártott. Az ő tanítványa volt Heregszászy Lajos udvari gyá­ros is. A század elejéről még a következő vidéki váro­sokban működő zongora­készítők említendők meg: Temesvárott: Papp; Pozsonyban: Schmidt, a vidéki készítők között a legjobb; Lőcsén 1814-ben: Mayer Adolf; Kassán 1830-ban Meiszner és az 50-es évek­ben Gruber; Eperjesen: Vogel stb. Budapesten az első zongorát készítette Seiler 1866-ben, utánna gyártottak Vendel Péter 1810; Zobel 1820; Pachl 1830 körül: Fehér János és Chmel. A zongora­készítők főmestere azonban Beregszászy Lajos volt, a­ki 1846-ben állította fel Budapesten zongora­­gyárát. Beregszászy nem utánozta biablonszerűleg az addigi zongorák készítési módját, hanem ügyes javí­tásokat igyekezett tenni. Találmányai által a külföld figyelmét is magára vonta, különösen a hegedű­alakú resonansa, mely Bösendorfer által is készítették Bécs­­ben, tőle származik. Zongorái ma is kedveltek; gyá­rát 1878-ban szüntette be. Beregszászy kitűnő ta­nítványokat képezett, á­­m Lédeczy Sándort, Föld­­váryt, Hevessyt és sok másokat, a­kik a kiállításon fényes tanujelét adták képességüknek. Továbbá 1846- ban Fehér (Weisz) alapított gyárat: 1878-ban Léde­czy Sándor, 1872-ben Földváry és Hevessy. Legújab­ban : Kluzsinszky, Végh B. Károly, Sziigulinszky, Mauritz és a Harmonia társulat. Íme felsoroltam röviden a zongora készítéséről

Next