Zenelap, 1891 (6. évfolyam, 1-20. szám)

1891-01-10 / 1. szám

4 Hangversenyek. Krancsevicsék második estélye a szokott érdek­lődés mellett folyt le decz. 22-én a vigadó kistermé­ben. Ez estén Beethoven szellemének hódolt a jeles művész társaság a műsor minden számát a nagy zene­költő műveivel töltve be. Előadásra kerültek az F-moll négyes (op. 95.) mely kissé vontatva s szokatlan indis­­pozicióval lett előadva. Annál nagyobb hatást csinált a „Kreutzer-Sonáta“, mely Krancsevics és Adler (Gold­stein) Vilma urhölgyi személyében hivatott interpretá­­lókra talált. Krancsevics­et régen nem hallottuk ily lélekkel játszani, főleg a variácziókban remekelt. A közönség zajosan megtapsolta Adler Vilma úrhölgyet is; pompás technikája és átgondolt játékával nagyon szépen megfelelt nehéz feladatának. Az estét a halha­tatlan szépségű „Septett“ fejezte be, melyet Böhm, Drescher tanár, Frank tanár és Tintner urak szíves közreműködése mellett adott elő a hangversenyző tár­saság. E csodás szépségű mű a beethoveni derű apot­­heozisa. Ez úgy jön elő Beethoven művei közt, mint mikor komoly emberek között egészséges enyelgő, mo­solygó, játszó gyermekeket látunk. Az egész művön az öröm és boldogság hangja vonul végig, mi átháramlik lelkünkre is a művészet aranysugarával vonva be azt s egy id­ális világba ringatva, hol megszűnik minden, mi földi . . . E hangok hallatára megfoghatlan azon zene­bölcselők állítása, kik a zenében csak a formalismust találnak az érzelmi tartalom kizárásával. Az előadók remekeltek. Minden tétel után a legnagyobb tetszés nyilvánult jelezve a közönség magas élvezetét. „Paraszt becsület“. Dalmű egy felvonásban irta: Pietro Mascagni. Elő­ször adattort­­ a m. kir. operaházban, 1890. év deczember 26-án. Egészen új név az operairodalom terén. Szer­zője az egészen fiatal nemzedékhez tartozik, aki azonban ez egyetlen világgá bocsátott művével nem­csak hazájában Olaszországban, hanem a külföldön is rövid idő alatt előnyös hírre tett szert. A milánói két világhírű zenekiadó c­ég, a Riccordi és a Sonzogno között már évek óta folyó üzleti verseny lett okozója e dalmű keletkezésének. Sonzogno ugyanis, pályadíjat tűzött ki egy, egy felvonásos dalműre s e pályázaton Mascagni lett a nyertes, mely az első előadáskor oly nagy sikert aratott, hogy rögtön elterjedt egész Olaszországban. De támadtak ellenségei is a Riccordi - zenepártból s még most is foly köztük a harcz, de eközben a dalmű mindinkább utat tör magának a külföldi színpadokra is, így jutott el hozzánk s az operai igazgatóság jó fogást tett vele, mert nálunk egy­hangúlag sikert aratott. Szerző nem is operának, hanem melodrámának vévén, nyilván azért, mert lehetőleg kevés benne a cselekvény, bonyodalom, vagy drámai actio, egymás­után pedig épen nincsen. Az egész falusi dráma úgy­szólván egy pár óra alatt foly le a néző szeme előtt közvetlenül s ép az eszme egyszerűsége, de még is drámai volta az, ami folyton érdekel. A szöveg röviden a következő: — Színhely: egy szicziliai falu, a szereplők a falu népéből kerül­nek ki. Juriddu egy falubeli csapodár legény, ki régibb kedvesétől Santuzzától elfordul s egy másik czimbo­­rájának, Al­idnak a nejével, Lolával sző viszonyt. Santura bepanaszolja Juriddát az anyjánál Luciáról, ki vigasztalja, de nem tud segíteni, rajta.“Majd sze­mélyesen kéri, hogy hagyjon fel csapodárságával; ez sem használ; akkor meg fenyegeti, hogy min­dent elmond róla férjének, az sem használ, sőt még jobban kaczérkodik Lolával. Erre Santuza csakugyan elmond mindent Alfiónak aki paraszt késpárbajra hivja ki Juriddot s azt meg is öli. A zene, karokra, magán és kettősökre van osztva tarkázva néha hármas — és négyesekkel. Azonkívül az opera jó részét csak instrumentális zene foglalja el minden ének és cselekvény nélkül mintegy ma­gyarázván a különféle lelki állapotokat. A Szerző mindenkor szerencsésen találja el a kellő zenei han­got a situációkban: soha sem esik banalitásokba, hanem mindig tud újat, eredetit sőt még reminis­­cenciáiban is egyedi vonásokat feltüntetni; metodikája s rhytmikája gazdag készletre vall; ép úgy har­móniája s hangszerelése is tehetségtől s gazdag kom­­bináczióktól duzzadó zenesróról tesz tanúságot. Korai­ban van friss, lüktető rythmus, énekszólamaiban pedig sok természetesség, erő és közvetlenség. Sokszor nagyon is sokat nyújt a jóból, mely nem mindig illik a falusi paraszt gondolkodás és drámai érzülethez. Igen szépen sikerültek e mű­ben a tiszta instrumen­tális részek, melyek nem mindennapi ízlés s költői évre vallanak. Az első előadás művészi magaslaton állott Mahler vezénylete mellett. A szereplők is igyekeztek a művet méltóan bemutatni. Szilágyi Arabella Z E N E L A P. állni nem lehet tehát a zeneművészet terén sem. Hogy éppen e téren kontárko­­dik a legtöbb hivatás és képzettség nélküli egyén az általánosan tudva van. Végül még ki kell mondanunk, hogy miként voltak ezelőtt — úgy lesznek ezután is tanítással foglalkozó jeles zeneművészek, kik anélkül, hogy képeztetésöket zenetanár képzőben nyerték volna, — üdvös eredményt fognak fölmutathatni, de ezek most époly kevesen lesznek, mint a­milyen ritkán mu­tatkoztak ezelőtt­i működésük, csekély szá­muknál fogva oly szűk körre szorítkozik, majd hogy az eredmény alig hagyhat maga után messzeható nyomokat. A zenetanár képző azonban ép azt czélozza leginkább, hogy nem csak elszórva itt-ott, hanem általánosan mutatkozzék , alapos — a stylszerű tanítási rend­szer üdvös eredménye. Adja az Isten, hogy a legjobb kezekben lévő és a legjobb után haladó intézmény rövid idő múlva föl­virágozzék s hogy a társadalom mihamarább élvezhesse gyümölcseit.

Next